اخبار سایت
چون عاشقی آمد، سزاوار نباشد این گفتار که : خدا در قلب من است، شایسته تر آن که گفته آید : من در قلب خداوندم - جبران خلیل جبران
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / Excel / آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت دهم)
microsoftexcel10-cover

آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت دهم)

درود بر شما همراهان گرامی که آموزش های گام به گام اکسل 2007 را از سایت ما پیگیری میکنید. امروز هم در خدمت شما همراهان گرامی خواهم بود. امیدوارم تا پایان این گام از آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 نیز همراه من باشید.

آنچه در این آموزش میخوانید:

1. توسعه سند کاری (Developing a Workbook)

  • تغییرات زبانه برگه ها (کاربرگ)
  • تغییر موقعیت یک برگه در یک سند کاری
  • وارد کردن و حذف برگه ها
  • کپی و چسباند برگه ها

2. سفارشی کردن طرح بندی برگه ها (Customize the Layout)

  • تقسیم بندی برگه (Split کردن یک برگه)
  • ثابت کردن (Freeze کردن) سطر ها و ستون ها
  • مخفی کردن و نمایش برگه

که در ادامه در مورد هریک از این موضوعات بیشتر صحبت خواهیم کرد ، با من همراه باشید.

نکته: در این آموزش در مورد زبانه های برگه های موجود در یک سند کاری نیز صحبت خواهیم کرد که این زبانه ها در نوار زبانه ها در پایین سمت راست صفحه گسترده قرار دارد.

microsoftexcel-10-1

  •   تغییرات در زبانه برگه ها (کاربرگ)

شما میتوانید یک برگه از یک سند کاری را تغییر نام دهید و یا رنگ زبانه های آن را تغییر دهید. برای انجام این تغییرات به روش های زیر عمل کنید:

تغییر نام برگه ها:

برای تغییر نام یک برگه از یک سند کاری (کاربرگ) ابتدا برگه مورد نظر را توسط برنامه باز کنید. سپس از سربرگ Home در نوار ابزار اصلی یا ریبون به کادر گروه Cells مراجعه کنید.

microsoftexcel-10-2

اکنون بر روی گزینه Format کلیک کنید. حال شاهد باز شدن کادر زیر مجموعه های این گزینه در زیر آن میباشید. از این کادر گزینه Rename Sheet را انتخاب کنید و اقدام به تغییر نام برگه با وارد کردن نام جدید برای آن نمایید.

microsoftexcel-10-3

تغییر رنگ زبانه برگه ها در یک سند کاری:

ابتدا به برگه مورد نظری که میخواهید رنگ زبانه آن در نوار برگه ها را عوض کنید بروید. سپس از سربرگ Home به کادر گروه Cells مراجعه کرده و بر روی گزینه Format در این کادر گروه کلیک نمایید.

microsoftexcel-10-2

اکنون از کادر باز شده گزینه Format ، گزینه Tab Color را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه کادر رنگ ها برای شما باز خواهد شد. حال از کادر رنگ ها رنگ جدید را برای زبانه برگه انتخاب و با کلیک روی آن رنگ زبانه را عوض کنید.

microsoftexcel-10-4

  •  تغییر موقعیت یک برگه در یک سند کاری

برای تغییر مکان یک برگه در سند کاری به این طریق عمل نمایید:

ابتدا بر روی برگه مورد نظر در نوار برگه ها کلیک کرده و با فشرده نگاه داشتن کلیک چپ اقدام به دراگ کردن برگه نمایید.

microsoftexcel-10-5

در این حالت مشاهده خواهید کرد که نمادی از شکل برگه از مکان اولیه جدا شده و با فلش ماوس شما حرکت میکند.  عملیات دراگ کردن را تا مکان جدید برگه ادامه داده و پس از رسیدن فلش ماوس و نماد به مکان جدید، اقدام به رها نمودن آن نمایید. به این صورت برگه در جای جدید خود قرار میگیرد.

  • وارد کردن و حذف برگه ها (Insert and Delete Worksheets)

برای وارد کردن یک برگه در یک سند کاری به طریقه زیر عمل نمایید:

ابتدا از سربرگ Home در نوار ابزار اصلی به کادر گروه Cells مراجعه کنید. از این کادر گروه بر روی فلش کوچکی که در سمت چپ گزینه Insert قرار دارد کلیک کرده تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود. حال از این کادر گزینه Insert Sheet را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-10-6

سپس در نوار برگه ها در پایین صفحه گسترده خود شاهد برگه ای جدید خواهید بود.

برای حذف یک برگه در یک سند کاری (پاک کردن) به شیوه زیر عمل نماید:

ابتدا به برگه مورد نظر که باید آن را از سند حذف نمایید، بروید. اکنون از سربرگ Home به کادر گروه Cells رفته و بر روی فلش کوچک کناری گزینه Delete کلیک کنید تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود. سپس از این کادر بر روی گزینه Delete Sheet رفته و با کلیک بر روی این گزینه ، برگه انتخاب شده را از سند کاری موجود حذف نمایید.

microsoftexcel-10-7

  • کپی و چسباندن برگه ها  (Copy and Paste Worksheets)

اگر میخواهید یک برگه را از سند کاری موجود کپی کرده و در سند کاری دیگری آن را قرار دهید ابتدا به نوار زبانه برگه ها بروید. سپس بر روی یکی از زبانه ها در این نوار کلیک راست کنید. حال از کادر باز شده بالای آن گزینه Move or Copy را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-10-8

در این لحظه مشاهده میکنید که پنجره ای جدید بازخواهد شد که شامل نام تمامی برگه های موجود این سند کاری میباشد. از این پنجره بر روی نام برگه ای که میخواهید آن را کپی کنید کلیک کرده تا انتخاب شود.

microsoftexcel-10-9

حال با تیک دار کردن گزینه Crate a Copy اقدام به کپی کردن برگه نمایید.

نکته : در صورتی که این گزینه را تیک دار نکنید، برنامه ورد هیچ کپی ای از این برگه ایجاد نخواهد کرد و شما تنها توانایی حرکت دادن این برگه در سند کاری را خواهید داشت!

برای کپی کردن یک برگه در همان سند کاری، کافی است کلید Ctrl را فشرده و در همان حالت با دراگ کردن برگه مورد نظر اقدام به کپی کردن برگه در مکان جدید نمایید.

microsoftexcel-10-10

2- سفارشی کردن طرح بندی برگه ها (Customize the Layout)

  • تقسیم بندی برگه:

هنگامی که شما با برگه های بزرگی در محیط برنامه کار میکنید، گاهی نیاز خواهید داشت که قسمت های مختلف از این برگه را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. برای این کار باید برگه را تقسیم بندی (Split) کنید زیرا دیدن برگه های بزرگ در یک صفحه کاری بسیار مشکل و شاید هم ناشدنی باشد!

برای تقسیم بندی برگه ابتدا باید از سربرگ View به کادر گروه Windows مراجعه کنید و از این کادر گروه بر روی گزینه Split کلیک نمایید.

microsoftexcel-10-11

مشاهده میکنید که برگه اکسل شما توسط یک خط افقی و یک خط عمودی به چهار قسمت تقسیم شده است.

microsoftexcel-10-12

حال برای نشان دادن سلولهای مورد نظر در تقسیم بندی های صفحه، روی تقسیم بندی مورد نظر کلیک کنید و با وارد کردن آدرس سلول و فشردن کلید Enter  سلول مورد نظر در همان قسمت نمایش داده خواهد شد.

در مثال پایین اقدام به نشاندادن ساول های A1 و Y55 در کنار یکدیگر و در دو قسمت بندی متفاوت از این تقسیم بندی کرده ایم.

microsoftexcel-10-13

نکته : در صورت نیاز برای کوچک و یا بزرگ کردن تقسیم بندی میتوانید بر روی خطوط مورد نظر رفته و پس از ظاهر شدن فلش دوطرفه و کلیک کردن و دراگ نمودن خط اقدام به جابجایی خطوط تقسیم بندی نمایید.

microsoftexcel-10-14

از بین بردن تقسیمات صفحه:

برای این کار کافیست نشانگر ماوس را به تقاطع بین دو خط برده و با ظاهر شدن فلش دوطرفه اقدام به دبل کلیک کنید تا خطوط از بین بروند و یا دوباره به کادر گروه Windows مراجعه کنید و بر روی گزینه Split کلیک کنید تا خطوط از بین بروند.

microsoftexcel-10-15

  • Freeze کردن (ثابت کردن) سطر ها و ستون ها:

در هنگام کار با برگه های بزرگ اکسل که فضایی بیشتر از یک صفحه را اشغال میکنند، در اکثر موارد لازم است که سطر و ستون هایی که به عنوان تیتر در نظر گرفته شده اند در سایر صفحات نیز مشاهده گردد. در چنین مواقعی برای نمایش دادن سطر و ستون تیتر در تمامی صفحات از قابلیت Freeze یا به عبارتی دیگر ثابت کردن استفاده میشود.

برای استفاده از این قابلیت از سربرگ View به کادر گروه Window مراجعه کرده و بر روی گزینه Freeze Panes از این کادر گروه کلیک کنید تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود.

microsoftexcel-10-16

گزینه های موجود در این کادر به این صورت هستند:

Freeze Panes : کلیه ستون های قبل و کلیه سطرهای بالای سلول انتخاب شده (فعال) را ثابت میکند.

Freeze Top Row : فقط سطر اول را ثابت میکند.

Freeze First Column : فقط ستون اول را ثابت میکند.

پس از انتخاب گزینه متناسب با نیاز شما از بین این سه گزینه ، گزینه مورد نظر راانتخاب نمایید. با این انتخاب مشاهده میکنید که خطی سیاه ایجاد خواهد شد که سطر و ستون پشت این خطوط نشانگر سطر و ستون (های) ثابت شده میباشد.

microsoftexcel-10-17

  • مخفی کردن و نمایش برگه:

شاید شماهم نیاز داشته باشید که برگه ای را در یک سند کاری پنهان کنید تا به آسانی دیده نشود، و گاهی هم نیاز خواهید داشت تا برگه پنهان شده را آشکار کنید تا اطلاعات آن برای شما قابل رویت شود. برای پنهان و آشکار کردن برگه در یک سند کاری به طریقه زیر عمل کنید:

مخفی کردن برگه : برای مخفی کردن برگه در یک سند کاری ابتدا به نوار برگه ها که در گوشه پایین راست برنامه قرار دارد مراجعه کرده و روی نام برگه ای که باید مخفی کنید کلیک راست کرده و از کادر باز شده بالای آن روی گزینه Hide کلیک و ان را انتخاب نمایید تا برگه مورد نظر پنهان شود.

microsoftexcel-10-18

نمایش دادن برگه پنهان شده: برای نمایش دادن برگه و یا برگه هایی که در یک سند کاری مخفی کرده اید، کافی است دوباره به نوار برگه ها مراجعه کنید و بر روی یکی از برگه ها کلیک راست کرده و از کادر باز شده گزینه  Unhide را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-10-19

با انتخاب این گزینه پنجره ای باز میشود که شامل نام برگه های مخفی شده در سند میباشد. از این پنجره برگه مورد نظر را انتخاب کرده و تایید نمایید.

microsoftexcel-10-20

امید وارم از این قسمت از آموزش گام به گام اکسل 2007 رضایت کامل داشته باشید. تا گام بعدی این آموزش که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود، بدرود و موفق باشید.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های قبل و بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴ دیدگاه

  1. درود بر اقای مقدم سپاس گذارم

  2. SALAM VAGHEAN MAMNO0N KHEILI ESTEFADE KARDIM

  3. سلام
    فوق العاده اید ممنونم
    خواهشی داشتم اگر امکان داره مواردی که به آفیس ۲۰۱۳ اضافه شده اند را هم آموزش دهید. الان بیشتر سازمانها با ۲۰۱۳ کار میکنن در حالی که فنی حرفه ای هنوز ۲۰۱۰ آموزش میدهد .
    من آموزشهای شما را دنبال میکنم خیلی کامله دلم میخواهد ۲۰۱۳ رو هم یاد بگیرم.
    باز هم متشکر و اجرتان با خدا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*