اخبار سایت
تصور کن اگر قرار بود هر کس به اندازه دانش خود حرف بزند چه سکوتی بر دنیا حاکم می‌شد - ناپلئون بناپارت
مجموعه آموزش های ویدیویی به زبان فارسی
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت اول)
microsoftofficeword-cover-1

آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت اول)

درود بر تمامی دوستان گرامی. با آموزش گام به گام word 2007 در خدمت شما دوستان عزیز خواهیم بود. امید وارم تا پایان این آموزشها همراه ما باشید و این مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

مقدمه :

در این آموزش سعی شده تا حداکثر اطلاعات لازم برای خوانندگان عزیز فراهم گردد. اما همانطور که میدانید با وجود حجم اطلاعات بسیار زیاد و گزینه هایی بسیار، یارای آن نیست تا تمامی این مطالب و گزینه های زیر مجموعه در گام های این آموزش گنجانده شود. این کار علاوه بر زمان بری بسیار زیاد برای آموزش، برای بسیاری از کارآموزان نیز خسته کننده و کسالت بار خواهد بود، از این رو سعی شده است تا به ارایه مطالب مفید به زبان ساده پرداخته شود. ما سعی داریم تا با یاری خداوند آموزش های این نرم افزار را با سربلندی به پایان برده و موجبات ارتقای سطح دانش شما عزیزان را که از این مطالب دیدن خواهید کرد فراهم آوریم.

اما شما نیز در این بین با تکرار و تمرین موارد گفته شده سهم عظیمی در ار تقای سطح دانش خویش خواهید داشت و با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در جهت ارتقای هرچه بیشتر آموزش ها یاری کنید ما نیز سهم سازنده شما را در این جهت ارج نهاده و تکریم مینماییم.

تا پایان این دوره آموزشی همراه ما باشید تا ما نیز با نیرویی دوچندان به کار خود ادامه داده و خستگی را از تن بدر کنیم.

خداوند گار آسمان و زمین پشت و پناهتنان باشد.

نخست  گام اول این آموزش یعنی شروع ، و آشنایی بیشتر با محیط برنامه ورد 2007 :

1- دکمه مایکروسافت آفیس

2- نوار ابزار دسترسی سریع

3- نوار ابزار اصلی (ریبون)

4- نوار وضعیت (Status Bar)

زمانی که شما برنامه microsoft office word 2007 را باز میکنید با شکل ظاهری محیط این برنامه مواجه خواهید شد که سه گزینه اصلی در نیمه بالایی این برنامه خود نمایی میکنند:

دکمه  مایکروسافت آفیس (microsoft office button)

microsoftword-01

نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

microsoftword-02

 نوار ابزار اصلی برنامه (ribbon)

microsoftword-03

که در شکل زیر با اعداد انحصاری خود نشان داده شده اند.

حال به توضیح مختصری در مورد این سه گزینه خواهم پرداخت:

1- دکمه مایکروسافت آفیس

شما با کلیک بر روی شکل این دکمه که در گوشه سمت چپ وبالای محیط ورد قرار دارد میتوانید به امکاناتی از قبیل :

(new) ایجاد سند جدید ، (open) باز کردن سند های موجود ، (save) ذخیره ، (save as) ذخیره به عنوان… ، (print) چاپ یا پرینت گرفتن از سند موجود ، (prepare) آماده سازی ، (send) ارسال ، (publish) انتشار ، (close) بستن.

microsoftword-04

2- نوار ابزار دسترسی سریع

نواری است که به صورت پیش فرض در کنار دکمه مایکرو سافت آفیس نمایش داده میشود(تصویر 2)

این نوار امکاناتی را که کاربر در زمان کار با این نرم افزار بدان احتیاج بیشتری  خواهد داشت را به صورت نواری در بالای تصویر نمایش میدهد بگونه ای که نیاز شما به رجوع به گزینه های تنظیمات  و باز کردن گزینه های دیگر را از بین برده و تنها با یک کلیک میتوانید به گزینه های دلخواهتان دسترسی داشته باشید. بطور پیش فرض گزینه save یا ذخیره ، undo یا بازگشت به یک حرکت قبل و redo را در خود جا داده است. برای این کار باید بر روی فلش کوچکی که در کنار این نوار قرار دارد کلیک کرده و از پنجره باز شده گزینه هایی را که می خواهید در این نوار ابزار گنجانده شوند را تیک دار نمایید. برخی از این گزینه ها در تصویر پایین نشان داده شده اند(4). همچنین میتوانید از کادر باز شده با انتخاب گزینه Minimize the Ribbon  نوار ابزار را از صفحه پیش رو کوچک کنید که تنها گزینه های اصلی را نمایش دهد و با برداشتن تیک آن  نوار را به حالت اولیه برگردانید(5). با انتخاب Show Below the Ribbon نوار ابزار دسترسی سریع را به زیر نوار ابزار منتقل کنید و بلعکس(6).

microsoftword-05

3- نوار ابزار اصلی (ریبون)

نوار ابزار یا Ribbon نواری است که در بالای سند پیش روی شما قرار داده شده و در تصویر ارایه شده نیز با همین نام به شما نشان داده شده است. در این نوار هفت زبانه اصلی یا سربرگ وجود دارد که این سربرگ ها عبارتند از:(7)

Home, Insert, Page Layout, References, Mailings, Review,View

microsoftword-06

هرسربرگ مجموعه ای از ویژگیها و ابزارهای طراحی شده برای انجام توابع مختلفی هستند که شما در حال نوشتار و یا ویرایش سند ورد خود استفاده می کنید. گزینه های مرتبط در هر سربرگ در کادری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از این پس این کادر را کادر گروه مینامیم.

تصویر زیر: کادر گروه Font در سربرگ Home را نشان میدهد.

microsoftword-1-8

برای مشاهده ویژگی های اضافی در هر کادر گروه، بر روی فلش در سمت راست پایین هر گروه کلیک کنید(8).

microsoftword-07

هر یک از سربرگ ها شامل کادر گروه های زیر میباشند:

Home : Clipboard, Fonts, Paragraph, Styles, Editing

صفحه اصلی: کلیپبرد، فونت، پاراگراف، سبک، ویرایش.

Insert: Pages, Tables, Illustrations, Links, Header & Footer, Text, Symbols

 وارد کردن: صفحات، جداول، تصاویر، لینک ها، سربرگ و پاورقی، متن، نمادها

Page Layout: Themes, Page Setup, Page Background, Paragraph, Arrange

 طرح بندی صفحه: تم، راه اندازی صفحه، صفحه پس زمینه، بند، ترتیب

References: Table of Contents, Footnote, Citation & Bibliography, Captions, Index, Table of Authorities

منابع: فهرست مطالب، پاورقی، استناد و منابع، عناوین، شاخص،جدول  مسئولین

Mailings: Create, Start Mail Merge, Write & Insert Fields, Preview Results, Finish

  نامه های پستی: ایجاد، شروع ادغام ایمیل، نوشتن و قرار دادن زمینه، پیش نمایش نتایج، پایان

Review: Proofing, Comments, Tracking, Changes, Compare,Document

بررسی : تصحیح، نظرات، پیگیری، تغییرات، مقایسه، سند

View:Views, Show/Hide, Zoom, Window, Macros

  مشخصات: بازدیدها ، نمایش / عدم نمایش، بزرگنمایی، پنجره، ماکروها

در گام های بعد با نحوه و موارد استفاده و کاربری هریک از کادر گروه ها و گزینه ها و ابزار های موجود در آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

دوستان عزیز امید وارم از قسمت اول آموزش گام به گام ورد که آشنایی با کلیات و گزینه های موجود در این برنامه بوده نهایت استفاده را برده باشید.با ما در قسمت های بعد آموزش ورد همراه باشید تا به شرح هر کدام از این گزینه ها و موارد استفاده و … بپردازیم.

4- نوار وضعیت (Status Bar)

نوار وضعیت در پایین صفحه ورد قرار گرفته است و از دو قسمت اصلی تشکیل میشود. این دو قسمت عبارتند از :

سمت راست نوار وضعیت،  نوار بزرگنمایی و کوچک نمایی وجود دارد که توسط آن میتوانید عمل بزرگنمایی و کوچک نمایی بر روی سند را به آسانی انجام دهید و در کنار آن گزینه هایی برای تغییر نوع نمایش سند وجود دارد.

9microsoftword-1-9

در قسمت دوم نوار وضعیت که در سمت چپ آن میباشد، گزینه ها و اطلاعات زیر قرار گرفته اند :

microsoftword-1-10

Page : شماره صفحه ای از سند را که در آن قرار دارید و تعداد صفحات سند موجود را مشخص میکند.

Word : تعداد کلمات نوشته شده در سند را محاسبه و در اختیار شما قرار میدهد.

گزینه سوم که با تصویر کوچک یک کتاب نیز همراه است، نوع زبان نوشتاری را مشخص میکند.

تصویر کوچک جدولی که در این منطقه قرار دارد، گزینه ضبط ماکروی جدید میباشد که در گامهای بعدی نحوه کار با آن راشرح خواهم داد.

موفق باشید.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های بعد اینجا کلیک کنید.

 

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴۲ دیدگاه

  1. واقعا عالی بود..اصلا فکر نمیکردم بتونم اینقدر راحت یاد بگیرم..ممنونم ازت

  2. ممنون

  3. سلام مرسی خوب بود ولی بقیش چی؟؟؟

    • سلام. در پایین همین آموزش بر روی لینک موجود کلیک کنید تا به بقیه قسمت های این آموزش دسترسی داشته باشید

  4. سلام
    خیلی ممنون تو ضیحات از ساده هم ساده بود دستتون درد نکنه.

  5. سلام من دو تا سوال برام پیش امده ممنون می شوم راهنمایی کنید:
    ۱-در ورد چطوری می تونم فاصله اندیس ها را با مقدار عددی تنظیم کنم.
    ۲-سندی که در ورد نوشته می شود می توان پسوندش را تغییر داد . سوالم اینکه اگر بخواهیم برای کسی ارسال کنیم که روی موبایل ببینه باید پسوند xml ذخیره شود؟

    • سلام. مقدار فاصله اندیس ها بصورت استاندارد در ورد تعریف شده اند و اگه شما قصد دارید فاصله بیشتری رو برای اندیس ها نسبت به عدد اون در نظر بگیرید باید از Space استفاده کنید.
      در ورد ۲۰۰۷ از گزینه Save As در دکمه مایکروسافت آفیس و در ورد ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ از گزینه Save As موجود در دکمه Word پنجره فایل های سیستمی برای انتخاب محل ذخیره سازی رو باز کنید در پایین این پنجره و در زیر فیلد نام سند، فیلد دیگه ای وجد داره که از اون فرمت ذخیره سازی قابل تغییره. میتونید از این فیلد فرمت دلخواهتون رو پیدا کرده و سند رو ذخیره کنید.

  6. با عرض سلام و خسته نباشید وتشکر و قدردانی فراوان از مطالب بسیار مفیدی که ارائه میکنیدمیخواستم بپرسم با پیگیری و یادگیری مطالب اموزنده ای که در اختیار ما قرار میدید سطح دانش مناسبی برای استخدام در محیط های کاری که اشنایی به وورد را لازم میدانند برای ما نایل میشود یا خیر؟

    • سلام. بله این امر با پیگیری آموزش ها و تمرین و تکار از سوی شما و تسلط یافتن به اونها امکان پذیره. در این وب سایت آموزش های دیگری هم از ورد (آموزش های تکمیلی) منتشر شده که خواندن اونها خالی از لطف نبوده و شما رو بیشتر با کارایی ها و قابلیت های این نرم افزار آشنا خواهد کرد. برای خواندن آموزش های بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.
      آموزش های مایکروسافت آفیس ورد (دسته بندی ورد)

  7. بسیار بسیار متشکرم از لطف شما

  8. سلام مرسی از شما
    فقط یه سوال داشتم از شما راجب اینکه وقتی یه متن فارسی رو از وب کپی میکنم و داخل office 2007
    (word ya power point) پیست میکنم اینطوری میاره
    @òìónïŽïŽšbä@BüÙB@‹m@ôÙîŽîŽ Šbu
    @A熋à@ôäaí‚@Šó
    باید سراغ کدوم تنظیمات برم تا این مشکل حل بشه؟

  9. واقعا ممنون خیلی مفید بود
    دقیق و آموزنده
    تشـــــــــــکر فراوان

  10. mer30–خیلی مفید بود

  11. از لطفتون ممنونم میشه قسمتهای ۲و۳و۴ رو برام بزارین

  12. سلام جناب مقدم
    دمت گرم خیلی راحت یاد گرفتم باورم نمیشه که در طول یک روز این همه اموزش دیده باشم
    اگه امکان داره اموزش کامل وجامع شو به ایمیلم بفرس چون من علاقه ی زیادی به اموزش ورد دارم
    تایپ ده انگشتی رو یاد گرفتم ولی از محتوای نرم افزار ورد زیاد خبر ندارم

    • سلام. در وب سایت آموزش های این نرم افزار کاربردی منتشر شده. به دقت بخونید و تمرینات لازم رو انجام بدید.

  13. ممنون. خیلی خوب بود

  14. با تشکر، واقعا” خیلی خیلی عالیه ، مطالب به روز و خواندنی در رابطه با کامپیوتر گذاشتین عالیه،دستتون درد نکنه،از الله میخواهم علمت را بیشتر و بیشتر نماید. موفق باشید.

  15. با سلام : آموزش شما بیشتر جنبه مقدماتی داره نه حرفه ای

  16. واقعاً ممنون

  17. سلام
    خیلی از زحمات شما ممنون.واقعیتش من دهه ۵۰ هستم واصلا از کامپیوتر خوشم نمیاد ولی چکار کنم که به اموزشش خیلی محتاجم.
    خیییلی عالی توضیح دادید.

  18. تازه شروع کرده ام به یادگیری… خیلی امید دارم که از شما یاد بگیرم و محتاج دیگران نشوم با احترام هموطن شما

  19. باسلام:
    در قسمت سربرگ header and footer وقتی عناوین را می نویسم هرچند که کمتر از ۲۵۵ کاراکتر می باشد ولی با پیام خطا در تایپ مواجه میشم لطفا” راهنمایی کنید.

  20. اقای مقدم با ارزوی توفیق جناب عالی و تر قی در علمت: دین مبین ما اسلام سفارش نموده است ذکات علم اموختن به دیگران است که شما بنحو احسن انجام می دهید از خداوند علم اموز سلامتی شما را خواهانم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*