اخبار سایت
سعادتمند كسی است كه از هر اشتباه و خطایی كه از او سر می زند، تجربه ای جدید به دست آورد - سقراط
مجموعه آموزش های ویدیویی به زبان فارسی
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت هفتم)
microsoftofficeword-cover-7

آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت هفتم)

درود بر شما همراهان گرامی. امروز باز هم در خدمت شما هستم با آموزش گام به گام ورد 2007 و گام هفتم این آموزش که به وارد کردن انواع جدول بندی در برنامه ورد خواهیم پرداخت. همراه من باشید.

آنچه در این آموزش فرا خواهید گرفت:

  1. ایجاد جدول (Create a Table)
  2. وارد کردن داده ها در جدول (Enter data in a Table)
  3. تغییر ساختار جدول و شکل بندی آن (Modify the Table Structure and Format a Table)

1-ایجاد جدول (Create a Table)

برای ایجاد جدولی جدید در ورد کافی است مکان نما را به مکان مورد نظر ببرید و با کلیک بر روی سربرگ Insert در نوار ابزار اصلی (ribbon) در کادر گروه Table بر روی فلش کوچک زیرین آن کلیک کنید تا کادری زیر آن باز شود.حال چهار راه برای کشیدن یک جدول پیش رو دارید:

microsoftofficeword-7-1

  • روش اول:

به سربرگ Insert و کادر گروهی Table رفته و پس از باز کردن کادر آن، اقدام به انتخاب تعداد سطر ها و ستون های (تعداد خانه های جدول) مورد نیاز خود از مربع های موجود در این کادر کنید توسط حرکت دادن فلش ماوس نمایید. مشاهده خواهید کرد که جدول به آسانی رسم میشود.مثلا من در اینجا اقدام به رسم یک جدول با تعداد سلولی 4 سطر و 6 ستون نموده ام.

microsoftofficeword-7-2

  • روش دوم :

از این کادر گزینه Insert Table را انتخاب نمایید و در پنجره کوچکی که باز میشود تعداد ستون(Column) و سطر (Row) رامشخص کنید و پس از تایید شاهد باز شدن جدولی با ابعاد خواسته شده در صفحه خواهید بود.

microsoftofficeword-7-3

نکته: پس از بوجود آوردن یک جدول طبق دو روش بالا، ابعاد سطر ها و ستون ها به یک میزان در نظر گرفته خواهند شد و برای اینکه به سایز دلخواه در هر سطر ویا ستون برسید کافیست به روی خط کناری همان سطر و یا ستون رفته و پس از ظاهر شدن فلش دو طرفه اقدام به دراگ کردن خط به میزان لازم کنید تا سایز مورد نیاز را بدست آورید.البته راه دیگری توسط وارد نمودن اندازه نیز وجود دارد که در بخش سوم این آموزش بدان خواهم پرداخت.

microsoftofficeword-7-4

  • روش سوم:

از کادر باز شده گزینه Draw Table راانتخاب کنید. در این روش مدادی در صفحه ظاهر میشود که توسط این مداد و کلیک و دراگ کردن در مکان مورد نظر میتوانید اقدام به کشیدن جدول به صورت دستی نمایید.

microsoftofficeword-7-5

نکته: برای کشیدن خطوطی صاف و بدون انحراف، همزمان با کشیدن خطوط دکمه Shift را بفشارید و سپس رها کنید.

  • روش چهارم:

گزینه Quick Tables (جداول آماده) را انتخاب کنید و از کادر باز شده جدول مورد نظر خود را یافته و در کار خود استفاده نمایید.

microsoftofficeword-7-6

2-وارد کردن داده ها در جدول (Enter data in a Table)

برای وارد کردن داده ها در جدولی که رسم کرده اید ، کافی است بر سلول مورد نظر کلیک کنید تا مکان نما به آنجا انتقال داده شود و سپس شروع به وارد کردن داده ها کنید.

microsoftofficeword-7-7

3-تغییر ساختار جدول و شکل بندی آن (Modify the Table Structure and Format a Table)

برای تغییر ساختار یک جدول کافی است به سربرگ Design رفته و از کادر گروهی Table style ساختار مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که با کلیک بر روی فلش کوچکی که در سمت راست کادر محاوره ای سبک ها قرار دارد میتوانید ساختار های بیشتری را بطور همزمان دیده و ساختار مورد نیاز را انتخاب نمایید.

microsoftofficeword-7-8

تکته: با انتخاب گزینه Shading که در این کادر گروه قرار دارد میتوانید رنگ کلی جدول راکه در حالت عادی و پیش فرض سفید است را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید. بدین صورت که جدول و یا سلولهای مورد نظر را انتخاب کنید و با کلیک بر روی فلش کوچک کنار آن و باز شدن کادر رنگها، رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید.

در سربرگ Design  کادر گروهی Table Style Option قرار دارد که با تیک دار و یا عدم تیک دار کردن گزینه های آن در سطر وستون تغییرات ایجاد خواهید کرد و قادر خواهید بود ساختار انتخابی را بنا به نیاز خود تغییر دهید.

microsoftofficeword-7-9

در همین سربرگ کادر گروهی Draw border قرار دارد که با انتخاب گزینه های نوع خط و سایز (1) آن میتوانید نوع خط و سایز مورد نیاز را انتخاب کرده، سپس توسط گزینه Pen color زیر آن (2)رنگ خطوط را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه Draw table اقدام به کشیدن جدول و یا اظافه نمودن سطر وستون به جدول قبلی نمایید(3). اگر جایی در کشیدن خطوط اشتباهی رخ داد با استفاده از گزینه Eraser یا پاک کن(4) اقدام به پاک کردن خطوط اضافی نمایید.

microsoftofficeword-7-10

برای تغییر شکل بندی جداول موجود کافی است به سربرگ Layout بروید تا برنامه این اختیارات را برای شما در زمینه تغییرات بگذارد.

microsoftofficeword-7-11

3-1: Insert Rows and Columns (وارد کردن سطر و یا ستون جدید)

microsoftofficeword-7-12

  • در این کادر گروه با چهار شکل و گزینه اصلی برای اضافه کردن سطر و ستون به جدول مواجه خواهید شد:

microsoftofficeword-7-13

Insert Above : با انتخاب این گزینه جدولی به تعداد سلولی جدولی که رسم کرده اید  ، در بالای آن ایجاد خواهد شد.

Insert Blow : با انتخاب این گزینه جدولی به تعداد سلولی جدولی که رسم کرده اید ، در پایین آن ایجاد خواهد شد.

Insert Left : با انتخاب این گزینه جدولی به تعداد جدولی که رسم کرده اید ، در سمت چپ آن ایجاد خواهد شد.

Insert Right : با انتخاب این گزینه جدولی به تعداد جدولی که رسم کرده اید ، در سمت راست آن ایجاد خواهد شد.

  • با کلیک بر روی فلش کوچک کنار آن پنجره ای به شکل زیر باز خواهد شد که گزینه های آن شامل:

microsoftofficeword-7-14

Shift cell Left : با انتخاب سلول های مورد نظر خود و انتخاب این گزینه ، سلول یا سلول های جدیدی جایگزین سلولهای منتخب میشوند و سلول یا سلول های انتخابی به سمت چپ حرکت میکنند.

مثال: من در ستون A سلول شماره 4 و 5 را انتخاب میکنم. سپس با انتخاب این گزینه سلول های جدید بوجود آمده جای آنها را گرفته و این دو سلول به سمت چپ هدایت میشوند.

microsoftofficeword-7-15

Shift Cell Down : با انتخاب این گزینه سلول جدید بوجود آمده جای سلول های انتخابی را گرفته و سلول های انتخابی به سمت پایین هدایت میشوند.

مثال: سلول 4 و 5 پس از انتخاب این گزینه به سمت پایین حرکت کرده اند.

microsoftofficeword-7-16

Insert Entire Row : با انتخاب این گزینه به تعداد سلول های انتخابی سطری، سطر جدید و کامل اضافه میشود.

مثال: من سلول 2 و 3 را انتخاب کرده ام. پس از انتخاب این گزینه همانطور که در تصویر مشاهده میکنید دو سطر کامل سلولی در بالای آنها ایجاد شده است.

microsoftofficeword-7-17

insert Entire column :با انتخاب این گزینه به تعداد سلول های ستونی انتخاب شده ، سلول ستونی کامل ایجاد خواهد شد.

مثال: من ستون B  را انتخاب میکنم و پس از انتخاب این گزینه مشاهده میکنید که ستونی جدید در سمت راست آنها شکل میگیرد.

microsoftofficeword-7-18

  • Delete: با انتخاب گزینه Delete از این کادر گروه میتوانید سطر ها و ستون های کشیده شده اضافی را حذف کنید.

microsoftofficeword-7-19

با کلیک روی فلش کوچک کنار آن کادری در زیر باز میشود که شامل گزینه های زیر میباشد:

Delete Cell : با انتخاب این گزینه ، سلول های انتخاب شده از سوی شما حذف میشوند.

Delete Column : با انتخاب این گزینه ستون انتخاب شده حذف میگردد.

Delete Row : با انتخاب این گزینه سطر انتخابی شما حذف می گردد.

Delete Table : با انتخاب این گزینه جدول انتخاب شده حذف میگردد.

3-2:Merge or Split Cells (ادغام یا تقسیم سلول ها)

microsoftofficeword-7-20

Merge Cells: با انتخاب سلول های مورد نظر و با استفاده از این گزینه می توانید سلولها را به یک سلول واحد تبدیل (ادغام) کنید (خط های میان سلولهای منتخب برداشته شده و به یک سلول واحد تبدیل میشوند).

Split Cells: با مراجعه به این کادر گروه، وبا انتخاب گزینه Split Cells میتوانید سلولی که از قبل آن را انتخاب کرده اید را تقسیم به سلول های بیشتری نمایید. برای این کار کافی است ابتدا سلول را انتخاب کرده و سپس این گزینه را انتخاب کنید ودر کادر باز شده مقدار تقسیم سلولی به صورت تعداد سطر و ستون را وارد کنید.

Split Table: بوسیله این گزینه میتوانید تعداد سلول های دلخواه یک جدول را از آن جدول جدا کرده و به پایینتر آن انتقال دهید(یک جدول مستقل تشکیل خواهد شد).

3-3:Cell Size (اندازه سلول ها)

microsoftofficeword-7-21

بوسیله این گزینه میتوانید اندازه سلول ها را از لحاظ عرض و ارتفاع تغییر دهید. برای این کارابتدا سلول های مورد نظر را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه مورد نیاز (ارتفاع گزینه اول و عرض سلول گزینه دوم) اقدام به وارد کردن سایز جدید نمایید.

دو گزینه کناری انها برای یکسان سازی سایز بندی سلول از ارتفاع (گزینه اول) و یکسان سازی سایز سلول ها در جهت عرضی (گزینه دوم) میباشند.

microsoftofficeword-7-22

3-4: Alignment (تراز بندی)

این کادر گروه دارای گزینه های زیر میباشد:

microsoftofficeword-7-23

9 شکل اول از سمت چپ برای تراز بندی داده ها (متن های) داخل سلول ها میباشند.

گزینه Text Direction برای چرخاندن نود درجه جدول در جهت عقربه های ساعت میباشند.

گزینه Cell Margins که برای تغییر اندازه بین مرز جدول و داده ها (متن) داخل سلول استفاده میشود. با انتخاب این گزینه پنجره ای باز میشود که دارای چهار گزینه اصلی Top (فاصله از بالا) و Bottom (فاصله از پایین) و Right (فاصله از سمت راست) و Left (فاصله از سمت چپ ) می باشد.

microsoftofficeword-7-24

در ضمن در زیر آن با گزینه های Allow Spacing between cells مواجه خواهید شد که برای فاصله انداختن بین مرز سلول های کنار هم میباشد. مثلا در شکل زیر من فاصله بین مرز سلول ها را به اندازه (0.5cm) بزرگتر کرده ام.

microsoftofficeword-7-25

امیدوارم از این گام آموزش ورد که مربوط به جدول و تنظیمات مربوط به آن بوده نهایت استفاده را برده باشید. تا گام بعد آموزش ورد بدرود و موفق باشید.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های قبل و بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۳ دیدگاه

  1. سلام آقای مقدم شما واقعا فوق العاده آموزش داده اید من ارشد حقوق خصوصی می خونم امتحان مبانی کامپیوتردارم که ورد و اس پی اسس را می خواد امتحان بگیره عملی و ۲۹ خرداد هم کتبی هیچی بلد نیستم ولی ورد تازه دارم میفهمم چی هستش البته از سری ۵ آموزش دیدم از ۲ تا ۵ ندیدم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. ممنون از آموزشتون، برای من مفید و قابل استفاده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*