اخبار سایت
تمام محبت خود را به یكباره برای دوستت ظاهر مكن؛ زیرا هر وقت اندك تغییری مشاهده كرد تو را دشمن می پندارد - سقراط
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / Excel / انتخاب و تعیین ناحیه دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ

انتخاب و تعیین ناحیه دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ

بسیاری از کاربران نرم افزار مایکروسافت آفیس اکسل پس از تدوین کاربرگ اکسل مورد نظر خود اقدام به چاپ (پرینت) کاربرگ تدوین شده خواهند نمود. در بسیاری از موارد کاربر پس از تدوین سند کامل اکسل قصد دارد بنا بر نیاز خود و یا سازمان، ناحیه دلخواه (قسمت کوچکی) از این کاربرگ را چاپ نماید. وی پس از انتخاب سلول های مورد نظر و اقدام به چاپ مشاهده خواهد نمود که باز هم کل کاربرگ برای چاپ در پیش نمایش، نمایش داده خواهد شد. شاید شما نیز به این مشکل برخورده باشید.

در این آموزش قصد داریم بهمراه شما عزیزان به بررسی چگونگی انتخاب محدوده چاپی دلخواه در اکسل و چاپ آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکته: تصاویر این آموزش در اکسل 2013 تهیه شده است. اما گزینه های نام برده شده در تمامی ورژن های دیگر این نرم افزار یکسان میباشد.

ما برای این آموزش از کاربرگ زیر استفاده خواهیم کرد که شامل سه ستون و 8 سطر به همراه داده ها میباشد.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-01

فرض میکنیم که قصد داریم به اندازه دو ستون و شش سطر را انتخاب و چاپ کنیم. ابتدا با کلیک بر روی یکی از سلول های گوشه ای و دراگ کردن مکان نمای ماوس به اندازه دو ستون و شش سطر را انتخاب و کلیک چپ را رها میکنیم. به این ترتیب توانستیم ناحیه دلخواه خود را انتخاب کنیم.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-02

اما این کار برای چاپ سند کافی نیست و اگر اکنون اقدام به چاپ کنید، باز هم سند بطر کامل چاپ خواهد شد. برای اینکه سلول های انتخابی را برای چاپ آماده سازی کنید، کافیست پس از انتخاب سلول ها زبانه PAGE LAYOUT را انتخاب کنید. سپس به کادر گروه Page Setup بروید و گزینه Print Area را انتخاب کنید.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-03

با کلیک بر روی این گزینه کادر زیر مجموعه های آن باز خواهد شد. از این کادر گزینه Set Print Area را انتخاب کنید.

حالا کافیست مراحل چاپ را طی کنید. پس از اقدام به چاپ (معمول ترین روش استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+P میباشد) در پیش نمایش سند قابل چاپ مشاهده خواهید کرد که ناحیه انتخاب شده برای چاپ آماده سازی خواهد شد.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-04

اکنون کافیست که مراحل چاپ را کامل کنید.

نکته: اگر ناحیه ای را به روش بالا در سند برای چاپ آماده کنید و سپس اقدام به ذخیره سازی کنید، ناحیه چاپ نیز ذخیره خواهد شد و در مراجعت های بعدی و اقدام برای چاپ دوباره این ناحیه آماده سازی خواهد شد. پس اگر قصد این کار را ندارید، از ذخیره سازی سند در این حالت اجتناب نمایید.

اضافه کردن سلول ها به ناحیه چاپ انتخاب شده

اگر قبلا سلولهایی را برای چاپ انتخاب کرده و یک ناحیه چاپی را تشکیل داده باشید (در این آموزش دو ستون و شش سطر انتخاب شد) میتوانید سلول های دیگری را نیز به این ناحیه اضافه کنید. برای اضافه کردن سلول های جدید ابتدا سلولهای جدیدی که قصد اضافه کردن آنها را دارید را انتخاب نمایید. دوباره مسیر زبانه PAGE LAYOUT، کادر گروه Page Setup راطی کرده و بر روی گزینه Print Area کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه مشاهده خواهید کرد که گزینه ای جدید با نام Add Print Area نمایش داده خواهد شد.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-05

این گزینه را انتخاب کنید تا سلول های انتخابی جدید نیز به ناحیه انتخاب شده قبلی اضافه گردد.

حذف ناحیه انتخاب شده برای چاپ

برنامه اکسل این قابلیت را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید ناحیه انتخاب شده برای چاپ را حذف نمایید. برای این کار کافیست دوباره بر روی زبانه PAGE LAYOUT کلیک کنید و باز هم از کادر گروه Page Setup بر روی گزینه Print Area کلیک کرده و این بار گزینه Clear Print Area را انتخاب کنید تا ناحیه انتخاب شده حذف گردد.

انتخاب و تعیین قسمت دلخواه کاربرگ اکسل برای چاپ-06

امیدوارم این آموزش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. تا آموزشی دیگر که باز هم از وب سایت آموزشی دیجیتال آرت در خدمت شما عزیزان هستیم، بدرود و موفق باشید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۷ دیدگاه

  1. با سلام. چگونه می توان کلمه ای را در وزد بین دو خط قرار داد؟ یعنی هم بالا و هم پایین کلمه خط کشی شده باشد.

  2. سعید تمیزکار

    بسیار متشکر وسپاسگزارم از زحمات شما که بدن هیچگونه چشم داشتی محبت کردید موفق باشید

  3. میشه کمک کنید؟ قصد دارم یه سیستم گزارش طراحی کنم که گزارش نهایی ردیفها و ستونهای متغیر داره, میشه محدوده پرینت واسش تعریف بشه؟ به صورتیکه متناسب با اندازه گزارش واسه چاپ آماده بشه, ممنونم

  4. با سلام و ادب
    لطفا در خصوص تنظیم صفه اکسل در آفیس ۲۰۱۳ راهنمایی بفرمایید

  5. با تشکر از زحمات شما مفید بود برایم

  6. سلام
    در برنامه اکسل خطوط به صورت به علاوه نقطه چین شده است چطوری میتوان به خط عادی تبدیل کرد؟

  7. ممنون از زحماتتون بسیاااار هم عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*