اخبار سایت
خطاهای بشری، اول رهگذر است و بعد میهمان، چندی نمی‌گذرد که صاحب‌خانه می‌شود - فرانسوا ولتر
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت سوم)
microsoftword-cover-3

آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت سوم)

درود بر شما دوستان عزیزی که مراحل آموزش Microsoft Office Word را همراه با من طی می کنید.

حالا با گام سوم از سری آموزش های گام به گام ورد در خدمت شما دوستان خواهم بود.

دراین قسمت که ویرایش سند ومتن ها نام گرفته با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  1. تایپ و قرار دادن متن (Typing and inserting Text)
  2. انتخاب متن ( Selecting Text)
  3. قرار دادن متن اضافی (Inserting Additional Text)
  4. چینش دوباره متن (Rearranging Blocks of Text)
  5. حذف متن (Deleting Blocks of Text)
  6. جستجو و جایگزینی متن (Search and Replace Text)
  7. بازگرداندن آخرین تغییرات (Undo Changes)

1-تایپ و قرار دادن متن (Typing and inserting Text)

برای شروع به وارد کردن متن، فقط کافیست که با کیبوردی که در اختیار دارید شروع به تایپ حروف نمایید!

زمانی که یک سند ورد جدید باز میکنید مکان نمایی چشمک زن ظاهر میگردد.متنی را که شما شروع به تایپ میکنید از همین نقطه شروع به نوشته شدن میکند. برای حرکت این مکان نما کافیست از جهت های روی کیبورد ویا از طریق یک کلیک چپ بر روی نقطه مورد نظر به کمک مکان نمای موس اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که برخی از کلید های میانبر نیز در این کار و ساده تر شدن کارها به شما کمک میکنند که من برخی از این میانبرها را به شما معرفی میکنم:

  • با فشردن کلید HOME که در کیبورد است به ابتدای خطی که مکان نما در آن قرار دارید بر میگردید.
  • با فشردن کلید END به انتهای همان خط یر خواهید گشت.
  • با فشردن کلید ترکیبی CTRL + HOME به صفحه اصلی یا همان صفحه اول سند موجود (در سند های چند صفحه ای) میروید.
  • با فشردن کلید ترکیبی CTRL + END به انتهای سند ورد (در سند های چند صفحه ای) خود میروید.

2-انتخاب متن ( Selecting Text)

برای انتخاب قسمتی از متن که مورد نظر شماست کافیست مکان نمای موس را به نقطه مورد نظر ببرید و با کلیک چپ کردن و فشرده نگه داشتن کلید مکان نما را تا نقطه ای که می خواهید انتخاب کنید دراگ نمایید سپس کلید چپ موس را رها کنید. همچنین با استفاده از کلید های جهت دار روی کیبورد نیز می توانید این کار را انجام دهید. بدین ترتیب که پس از مراجعت به مکان مورد نظر که باید انتخاب شود ، کلید shift روی کیبورد را فشرده ونگهدارید و سپس با استفاده از کلید جهات کل متنی را که باید انتخاب شود را انتخاب نمایید. در این حالت نقاط انتخابی شما دارای کادری آبی میشوند.همچنین میانبر های زیر نیز میتوانند به شما کمک شایانی بنمایند:

  • برای انتخاب تمامی متن سند موجود از ابتدا تا انتها از کلید ترکیبی CTRL+A استفاده کنید. همچنین با رفتن به بخش Edition Group  و انتخاب گزینه Select All کل متن را انتخاب میکنید.

microsoftofficeword-3-1

  • برای انتخاب یک کلمه کافیست داخل آن کلمه دبل کلیک کنید.
  • برای انتخاب مجموع خطی که در آن هستید سه با مداوم داخل خط کلیک کنید.
  • برای انتخاب قسمتی از خط ابتدای آن کلیک چپ کنید و با پایین نگاه داشتن کلید ماوس تا انتهای جایی که باید انتخاب شود بروید وسپس کلید چپ موس را رها کنید.

لازم به ذکر است اگر خواستید نقاط انتخاب شده را از حالت انتخابی خارج کنید، کافیست بر روی صفحه کلیک کرده ویا با استفاده از کیبورد ، کلید یکی از جهات را بفشارید.

3-قرار دادن متن اضافی (Inserting Additional Text)

پس از نوشتن هر متنی حتما شما نیاز خواهید داشت که متنی را به نوشته های خود اضافه کنید! نگران نباشید، این کار با چند روش ساده قابل اجرا است:

  • نوشتن متن: اشاره گر موس را به نقطه مورد نظر در متن برده و کلیک چپ کنید. مکان نما در این نقطه ظاهر میشود. حال شروع به تایپ کنید.
  • کپی و چسباندن متن: ابتدا به روی متنی که میخواهید اضافه شود رفته و انتخاب کنید.سپس با استفاده از راست کلیک پنجره ای ظاهر میگردد و از این پنجره گزینه Copy (کپی) را انتخاب کنید. بعد اشاره گر موس را به نقطه مورد نظر در متن برده و کلیک کنید و هنگامی که مکان نما در این نقطه ظاهر شد دوباره راست کلیک کرده و اینبار گزینهPaste (چسباندن)را انتخاب کنید.مشاهده میکنید که متن مورد نظر به نوشته های شما اضافه شده است.
  • بریدن و جابجایی متن : اگر متنی را خواستید از جایی برش کنید و در جای جدیدی از متن بچسبا نید کافیست به روش بالا عمل کنید اما به جای گزینه Copy که در متن بالا نوشته شده پس از راست کلیک اولیه از گزینه Cut( بریدن) استفاده نمایید.
  • کشیدن متن: قسمت مورد نظر راکه باید جابجا شود انتخاب کنید سپس با چپ کلیک بر روی این قسمت و پایین نگه داشتن کلید موس و بردن نشانگر آن به قسمتی که متن باید به آنجا اضافه شود و رها کردن کلید چپ موس این کار را به آسانی انجام دهید.

نکته: پس از اندکی کار با بر نامه ورد متوجه خواهید شد که تمامی این کارها با استفاده از Clipboard (کلیپبورد) قابل انجام دادن است. بدین ترتیب که کلیپبرد شامل گزینه Cut و Copy و Paste میباشد.همچنین شامل پنجره ای در زیر خود است که کلمات انتخابی در آن جای داده میشوند تا مورد استفاده شما قرار گیرند.

microsoftofficeword-3-2

4-چینش دوباره  متن (Rearranging Blocks of Text)

میتوانید با استفاده از Clipboard  متن هایی را که قبلا Cut و یا Copy کرده بودید را در متن جدید و یا جایگاه جدیدی از متن جایگذاری کنید. متن های Cut و Copy شده توسط شما به حافظه کلیپبرد سپرده میشوند. برای رویت کردن این کلمات کافیست به روی فلش کوچکی که در کوشه راست و پایین کلیپبرد قرار دارد کلیک کنید(1). در زیر این قسمت کادری باز میگردد که شامل این کامات میباشد(2). با انتخاب کردن کلمه و یا متن مورد نظر از کلیپبرد و کلیک بر روی گزینه Paste از همان جا و یا فشردن کلید ترکیبی Ctrl+V میتوانید متن انتخابی را به مکان جدیدی منتقل کنید.

microsoftofficeword-3-3

5- حذف متن (Deleting Blocks of Text)

  • زمانی که خواستید که برخی از کلمات و یا حروف را از متن پاک کنید، میتوانید با فشردن کلید Backspace برروی کیبورد (اگراین کلید را فشار دهید و رها کنید تنها یک حرف حذف خواهد شد ولی اگر این کلید را بفشارید و به همان صورت نگه دارید حروف را بصورت متوالی و پی در پی حذف میکند) این کار را انجام دهید.
  • برای پاک کردن و ویرایش قسمتی از متن به روشهایی که در همین قسمت توضیح داده شده ، متن مورد نظر را انتخاب کنید و با فشردن کلید Delete بر روی کیبوردتان این کار را انجام دهید.

6-جستجو و جایگزینی متن (Search and Replace Text)

برای این کار به بخش گروهای ویرایش (Edition Group) بر روی نوار ابزار اصلی رفته و بدین ترتیب عمل کنید:

microsoftofficeword-3-4

  • برای جستجوی کلمه و یا عبارت مورد نظر بر روی گزینه Find کلیک کنید و در پنجره باز شده عبارت را تایپ کنید و سپس دکمه Enter را بر روی کیبوردتان بفشارید.برنامه شروع به جستجو در متن میکند. مثلا من در این تصویر کلمه هزینه را در سند جستجو کردم.

microsoftofficeword-3-6

  • برای جایگزینی عبارتی نیز در Edition Group بر روی گزینه Replace کلیک کنید و در پنجره باز شده در کادر اول عبارتی که باید در متن پیدا شود و حذف شود و در کادر دوم کلمه یا عبارتی که باید جایگزین شود را تایپ کنید و بر روی گزینه replace درون کادر کلیک کنید. متوجه خواهید شد که تمامی حروف و یا عبارات جایگزین خواهند شد. من در تصویر زیر کلمه هزینه را جایگزین خرج کرده ام.

microsoftofficeword-3-7

  • گزینه select در کادر Edition Group برای انتخاب قسمتی از متن و یا کل متن می باشد.

microsoftofficeword-3-7

7-بازگرداندن آخرین تغییرات(Undo Changes)

  • برای باز گرداندن آخرین تغییرات در متن کلید Undo بر روی نوار ابزار دسترسی سریع (quick access toolbar) کلیک کنید.

microsoftofficeword-3-8

  • همچنین با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+Z نیز می توانید این کار را انجام دهید.

امید وارم از این گام آموزشی نرم افزار ورد نهایت استفاده را برده باشید. تا گام بعد که با آموزش قالب بندی متن که در خدمت شما بزرگواران خواهم بود، خدا نگهدار.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های قبل و بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴ دیدگاه

  1. سلام
    نکات خوب رو به شکلی خوب توضیح میدید
    تشکر

  2. عالی بود .

  3. سوال:
    یک جدول مثلا ۵در۵ رسم کرده ایم ودرآن فاصله بین خانه ها را مرتب کرده ایم ودر نیم صفحه آ۴ میباشد اگر سایزرسم صفحه را زیاد کنیم هرخانه از جدول سایز آن بهم میخورد لطفا راهنمایی کنید که چطور یک جدول بکشیم که درنمای نیم صفحه وتمام صفحه سایز خانه های آن بصورت استاندارد باشند.ممنون میشم اگر فوری جواب بدهید.
    باتشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*