اخبار سایت
در بین تمامی مردم تنها عقل است که عادلانه تقسیم شده، زیرا همه فکر می کنند به اندازه کافی عاقلند - رنه دکارت
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / Excel / آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت اول)
microsoftexcel1-cover-1

آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت اول)

درود بر شما دوستان گرامی. از امروز با سری جدید آموزش، از سری آموزش های microsoft office  در خدمت شما عزیزان خواهم بود. در سری آموزشی جدید ماکرو سافت، به آموزش گام به گام microsoft office Excel 2007 خواهیم پرداخت. امید دارم که شما عزیزان که خواستار یادگیری اکسل هستید تا پایان این دوره آموزشی در کنار ما باشید و مطالب نوشته شده مورد مقبول تمامی دوستان قرار گیرد.

مقدمه :

در این آموزش سعی شده تا حداکثر اطلاعات لازم برای خوانندگان عزیز فراهم گردد. اما همانطور که میدانید با وجود حجم اطلاعات بسیار زیاد و گزینه هایی بسیار، یارای آن نیست تا تمامی این مطالب و گزینه های زیر مجموعه در گام های این آموزش گنجانده شود. این کار علاوه بر زمان بری بسیار زیاد برای آموزش، برای بسیاری از کارآموزان نیز خسته کننده و کسالت بار خواهد بود، از این رو سعی شده است تا به ارایه مطالب مفید به زبان ساده پرداخته شود. ما سعی داریم تا با یاری خداوند آموزش های این نرم افزار را با سربلندی به پایان برده و موجبات ارتقای سطح دانش شما عزیزان را که از این مطالب دیدن خواهید کرد فراهم آوریم.

اما شما نیز در این بین با تکرار و تمرین موارد گفته شده سهم عظیمی در ار تقای سطح دانش خویش خواهید داشت و با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در جهت ارتقای هرچه بیشتر آموزش ها یاری کنید ما نیز سهم سازنده شما را در این جهت ارج نهاده و تکریم مینماییم.

تا پایان این دوره آموزشی همراه ما باشید تا ما نیز با نیرویی دوچندان به کار خود ادامه داده و خستگی را از تن بدر کنیم.

خداوند گار آسمان و زمین پشت و پناهتنان باشد.

گام اول، آشنایی با محیط برنامه و شروع کار با برنامهExcel

اکنون به همراه با شما کار با این برنامه آغاز شده است و در نخست به آشنایی با قسمت های مختلف موجود در محیط این برنامه می پردازیم. محیط این برنامه ازبخش های زیر تشکیل شده است:

صفحه های گسترده (Spreadsheets)

microsoftexcel1-1

دکمه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Button)

microsoftexcel1-2

نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

microsoftexcel1-3

نوار ابزار اصلی یا ریبون (Ribbon)

microsoftexcel1-4

نوار ابزار کوتاه (Mini Toolbar)

microsoftexcel1-5

توجه داشته باشید که هرکدام از این گزینه های موجود شامل توابع یا گزینه های دیگری می باشند که  با آنها کار را آغاز و به پایان میبریم و از این گزینه ها در جهت ساخت سندی کاری و ویرلیش و تغییرات و… در یک برنامه استفاده خواهد شد.

1- صفحه های گسترده (Spreadsheets)

صفحه گسترده سندی است که شامل بسیاری از گزینه های مختلف می باشد. این صفحه دارای ستون های عمودی و سطر های افقی میباشد. از تقاطع بین خط های افقی و عمودی با یکدیگر مستطیل های کوچکی شکل میگیرد که هر کدام از آنها یک سلول نام دارند و یک صفحه گسترده متشکل از تعداد بسیار زیادی از این سلولها است که در هر کدام از آنها می توانند حاوی داده هایی باشند ودر محاسبات در این برنامه ، داده های موجود در این سلولها به ما کمک می کنند.

microsoftexcel1-6

2- دکمه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Button)

دکمه ایست که در گوشه چپ وبالای این برنامه قرار گرفته است و شامل گزینه های متعددی می باشد که به شما امکان برای ایجاد یک سند جدید، باز کردن سند های  موجود، ذخیره و ذخیره به عنوان، چاپ، ارسال، و بستن را میدهد.

microsoftexcel1-7

3- نوار ابزار اصلی یا ریبون (Ribbon)

microsoftexcel1-4

نواری است که در بالای برنامه قرار گرفته و شامل هفت سربرگ اصلی  خانه، قرار دادن، طرح بندی صفحه، فرمول، اطلاعات، بررسی، و مشاهده می باشد. هر کدام از این سربرگ ها شامل گزینه های دیگری هستند که به ایجاد یک سند جدید،ویرایش و گسترش آن و… به ما کمک میکنند.در ادامه از آنها بیشتر صحبت خواهد شد.

با کلیک بر روی هر کدام از این سربرگ ها، ویژگی های معمول برنامه نمایش داده میشوند که هرسربرگ مجموعه ای از ویژگیها و ابزارهای طراحی شده برای انجام توابع مختلفی هستند که شما در حال نوشتار و یا ویرایش سند ورد خود استفاده می کنید.

تعریف کادر گروه : گزینه های مرتبط در هر سربرگ در کادری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از این پس این کادر را کادر گروه مینامیم.

تصویر زیر: کادر گروه Font در سربرگ Home را نشان میدهد

microsoftexcel1-11

برای دیدن و استفاده از گزینه ها و امکانات بیشتری از هر بخش (کادر گروه) باید بر روی فلش کوچکی که در گوشه سمت راست هر خانه قرار گرفته است کلیک نمایید.

microsoftexcel1-8

هفت سربرگ اصلی شامل کادر گروه های زیر میباشند :

microsoftexcel1-9

Home:  Clipboard, Fonts, Alignment, Number, Styles, Cells, Editing

صفحه اصلی: کلیپبرد، فونت، ترازساختن، شماره، سبک، سلول ها، ویرایش

Insert: Tables, Illustrations, Charts, Links, Text

وارد کردن: جداول، تصاویر، نمودارها، لینک ها، متن

Page Layouts: Themes, Page Setup, Scale to Fit, Sheet Options, Arrange
طرح بندی صفحه: تم ها، راه اندازی صفحه، متناسب سازی، گزینه های صفحه(سند)، ترتیب

Formulas: Function Library, Defined Names, Formula Auditing, Calculation
فرمول: کتابخانه تابع، نام های تعریف شده، فرمول حسابرسی ، محاسبه

Data:  Get External Data, Connections, Sort & Filter, Data Tools, Outline
داده ها: دریافت اطلاعات خارجی، اتصالات، مرتب کردن و فیلتر، ابزار داده، نمای کلی

Review:  Proofing, Comments, Changes
مرور-نقد کردن: تصحیح، نظرات، تغییرات

View: Workbook Views, Show/Hide, Zoom, Window, Macros
نمایش : نمایش کارنامه، نمایش / عدم نمایش، زوم، پنجره ، ماکروها

4- نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

نواری است که به صورت پیش فرض در کنار دکمه مایکرو سافت آفیس نمایش داده میشود.

microsoftexcel1-3

این نوار امکاناتی را که کاربر در زمان کار با این نرم افزار بدان احتیاج بیشتری خواهد داشت را به صورت نواری در بالای تصویر نمایش میدهد بگونه ای که نیاز شما به رجوع به گزینه های تنظیمات  و باز کردن گزینه های دیگر را از بین برده و تنها با یک کلیک میتوانید به گزینه های دلخواهتان دسترسی داشته باشید.بطور پیش فرض گزینه save یا ذخیره ، undo یا بازگشت به یک حرکت قبل ، redo را در خود جا داده است.این گزینه در زمانی استفاده می گردد که حرکت و یا حرکاتی را به اشتباه به عقب برگردانده باشیم و حال می خواهیم این حرکات را یک به یک به جای خود بازگردانیم. برای این کار باید بر روی فلش کوچکی که در کنار این نوار قرار دارد کلیک کرده و از پنجره باز شده، گزینه هایی را که می خواهید در این نوار ابزار گنجانده شوند را تیک دار نمایید(1). برخی از این گزینه ها در تصویر پایین ذکر شده اند.با انتخاب show below the ribbon نوار ابزار دسترسی سریع را به زیر نوار ابزار منتقل کنید و بلعکس(2).همچنین میتوانید از پنجره باز شده با انتخاب گزینه Minimize the ribbon  نوار ابزار را از صفحه پیش رو کوچک کنید که تنها گزینه های اصلی را نمایش میدهد و با برداشتن تیک آن  نوار را به حالت اولیه برگردانید(3).

microsoftexcel1-10

5- نوار ابزار کوتاه (Mini Toolbar)

microsoftexcel1-5

یکی از ویژگی های جدید در آفیس 2007 نوارابزار کوتاه است.هنگامی که شما برروی داده ها ویا نوشته های خود که درون هر سلول قرار دارند راست کلیک کنید، این نوار ابزار ظاهر میگردد که می توانید از گزینه های موجود در آن که برای کارهای نوشتاری از جمله فونت، اندازه فونت، ایتالیک بودن و بولد (برجسته کردن) نوشته های منتخب و رنگ ،سلول ها و…  استفاده نمایید.

نوار وضعیت (Status Bar) :

نوار وضعیت در پایین صفحه پاورپوینت قرار گرفته است و از سه قسمت اصلی تشکیل میشود که این سه قسمت عبارتند از:

  • 1. در پایین صفحه گسترده، نوار برگه ها قرار دارد که در این نوار سربرگی از برگه های موجود در سند کاری و نام آنها قابل مشاهده میباشد.

microsoftexcel1-12

  • 2. در زیر این نوار گزینه ای برای بزرگنمایی و کوچک نمایی برگه جاری قرار دارد

microsoftexcel1-13

  • 3. در کنار گزینه بزرگنمایی، سه تصویر کوچک از صفحه و جود دارد که با کلیک کردن بر روی آنها میتوانید نوع نمایش برگه جاری را تغییر دهید.پ

microsoftexcel1-14

امید وارم از آموزش گام اول از سری آموزش های گام به گام اکسل که آشنایی با محیط و برخی از امکانات اکسل بوده رضایت داشته باشید. تا آموزش گام دوم از برنامه اکسل بدرود.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴۵ دیدگاه

  1. سلام مهندس ممنون از اموزش خیلی ساده و کاربردی شما موفق باشید

  2. واقعا عالی بود ممنون از شما

  3. سلام بر شما بردار بزرگوار ممنون از این که اطلاعات مفیدی رو در اختیار ما گذاشتید امیدوارم همیشه پیروز باشید. من به خاطر هر چیزی که از سایت شما دوست گرامی یاد میگیرم کمال تشکر را دارم مطالب بسیار عالی و گویا هستند

  4. با سلام اگر مشکل کامپیوتری داشتیم میتوانیم بپرسیم و شما پاسخ بگوئید؟ لطفا ایمیل خود را در صورت مثبت بودن معرفی نمائید با تشکر

  5. سلام اقای مهندس.خعلی عالللللللللیییییی و بازبان ساده
    ممنننننننننننوووووووووووووون

  6. فقط کاش ب صورت پی اد اف باشه

  7. ممنون واقعا زیبا و قابل فهم توضیح دادی

  8. بسیار آموزش روان و ساده ‌ای بود. همراه شدن متن و عکسهای مورد آموزش اکسل کار آموزش را راحت می‌کند. از زحمات شما تشکر می‌کنم

    ای کاش آموزش فرمول نویسی پیشرفته به همین طریق را نیز در دسترس قرار دهید.

  9. سلام فوق العاده بود
    من با اکسل کار میکنم ولی زیاد نه
    بیشتر با ووردم
    ولی فوقولاده عالی و قابل درک بود ممنونم آقای مقدم
    تدریس خصوصیم میکنین شما؟

  10. سلام
    با سپاس از اطلاعات مفیدی که به اشتراک می گذارید می خواستم بدانم که ایا این امکان در نمودار اکسل وجود دارد که بتوانیم داده های بزرگ مثلاً بالاتر از ۱۰ و داده های خیلی کوچکتر از ۱ را در یک نمودار رسم نموده و در فاصله این دو نوع داده مقادیری را که هیچ داده ای ندارند (مثلا بین اعداد ۲۰ تا ۱۰۰) را از محور عمودی حذف کنیم.
    با این کار نمودار کوچکتر شده و مقایسه بهتر انجام خواهد شد.

  11. بالاتر از ۱۰۰

  12. سلام .خیلی عالی بود.ممنون ازاموزشی که دادین

  13. سلام خوبه ولی درپایان امتحان بگیرید و به نفرات برتر جایزه بدهید

  14. بسیار مختصر و مفید خیلی خیلی ممنون آقای مقدم

  15. تشکر از شما که این سایت را درست کردن مشکل های مارا حل کردید

  16. سلام علیکم
    ممنون و متشکر از آموزش اکسل تان که گذاشته اید، ان شاء الله استفاده خواهم برد.
    موفق و مؤید باشید در پناه حضرت حق و زیر سایه تأییدات خاتم الاوصیاء حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه و علی آبائه السلام.
    التماس دعای فرج

  17. ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در وب سایت ذاشتید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*