اخبار سایت
چون عاشقی آمد، سزاوار نباشد این گفتار که : خدا در قلب من است، شایسته تر آن که گفته آید : من در قلب خداوندم - جبران خلیل جبران
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت یازدهم)
microsoftofficeword11-cover

آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت یازدهم)

درود فراوان بر شما همراه گرامی که هم اکنون گام یازدهم از سری آموزش گام به گام ورد 2007 را از سایت ما پیگیری میکنید. امروز باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود باآموزش فهرست نویسی مطالب در برنامه ورد 2007.

همان طور که میدانید یکی از مهمترین قسمت های هر پروژه تحقیقاتی، مقاله، پایان نامه و… که شامل مطالب و عناوین گوناگون میباشد، ساخت فهرست عنوان های مبحث های آن میباشد.  برنامه ورد این کار را برای شما وبه سادگی انجام خواهد داد تنها کاری که شما باید انجام دهید تا برنامه بتواند یک فهرست جامه از مطالب برای شما تهیه کند تعریف عنوان ها با سبک Heading 1 میباشد و برای زیر مجموعه های عناوین اصلی هر بخش از بحث از سبک Heading 2 ,3 میباشد. زیرا برنامه ورد با شناسایی سبک های بکار رفته در متن سند اقدام به تهیه فهرست خواهد کرد. از مزایای این نوع فهرست بندی دقت و زمان کوتاه آن است و از مزیت بزرگتر آن این است که هر زمان شما به ویرایش متن خود بپردازید و یا شماره صفحات را عوض کنید ویا عنوان ها را تغییر دهید، برنامه ورد بصورت خود کار این تغییرات را در فهرست نیز اعال خواهد کرد و عملیات ویرایش فهرست بصورت خودکار انجام خواهد شد. برای آشنایی با این نوع فهرست نویسی همرا من باشید.

آنچه در این آموزش فرا خواهید گرفت:

  1. علامت گذاری مطالب وارد شده در سند (Mark TOC Entries)
  2. ساخت فهرست مطالب (Create a Table of Contents)
  3. به روز رسانی فهرست مطالب (Update Table of Contents)
  4. حذف فهرست مطالب (Delete Table of Contents)

1- علامت گذاری مطالب وارد شده در سند (Mark TOC Entries)

برای نوشتن یک فهرست خودکار ، برای مبحث اصلی در تمامی صفحات سند میباید از سبک Heading1 استفاده کنید و برای مبحث دوم که زیر مجموعه آن نیز هست از Heading2 . این ترتیب انتخاب سبک ها برای نشان دادن عنوان اصلی و زیر مجموعه ساخته میشود.

برای استفاده از سبک های نوشتاری (Style) ابتدا متن خود را انتخاب کرده سپس از سربرگ Home به کادر گروه Styles مراجعه کرده و اقدام به انتخاب سبک مورد نیاز خود کنید. که این انتخاب سبک باید طبق موارد گفته شده در بالا انجام گیرد.

fehrestnevisi-word-7

اگر سبکی را که برای عنوان های متن خود در نظر دارید را بین سبک های Heading 1,2,3 موجود برنامه یافت نکردید(که معمولا باید سبک را برای عنوان ها شخصی سازی کرد) و به دلیل اینکه برنامه ورد برای فهرست نویسی تنها سبکهای  ( Heading (1,2,3 را میشناسد، میتوانید اقدام به ساخت یک سبک سریع و جدید بانام ( Heading (1,2,3 نمایید. برای این کار میتوانید پس از ساخت سبک جدید متناسب با نیاز خود و انتخاب آن ، و باز کردن کادر محاورهای سبک ها از گزینه Save Selection as a New Quick Style برای ذخیره سازی سبک جدید استفاده نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که پس از ایجاد سبکی جدید برای عنوان اصلی، در زمان انتخاب نام حتما از نام های ( Heading (1,2,3  استفاده نمایید. از این پس شما میتوانید از سبک جدید برای عناوین استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سبک جدید به گام ششم از سری آموزش های گام به گام ورد رجوع کنید.

microsoftofficeword-11-1

2- ساخت فهرست مطالب (Create a Table of Contents)

نکته : در فهرست نویسی مثال زذده شده در پایین ، از سبک های Heading 1,2 پیش فرض برنامه برای عناوین اصلی و زیر مجموعه استفاده شده است.

ابتدا مکان نما را به صفحه ای که فهرست باید در آن نوشته شود منتقل کنید.

سپس از سربرگ References به کادر گروه Tale of content مراجعه کرده و از این کادر گروه گزینه Table of content را انتخاب نمایید.

fehrestnevisi-word-8

با کلیک بر روی این گزینه کادری در زیر آن باز خواهد شد که شامل انواع پیش فرض فهرست نویسی میباشد. و ترتیب نوشتاری Heading1 و heading2 و Headin3 در این فهرست ها اولویت بندی سبک های عناوین را مشخص میکند. به این صورت که جمله های نوشته شده با سبک heding1  در اولویت اول و نوشته ها با سبک heding3 در اولویت آخر فهرست نویسی قرار دارند و نوشته های سبک heding2,3 زیر مجموعه heding1 هستند.

fehrestnevisi-word-9

نکته: با انتخاب گزینه از همین کادر Insert Table Of Content میتوانید به شخصی سازی گزینه ها و تنظیمات مربوط به فهرست های پیش فرض نمایید.

اکنون با کلیک بر روی فهرست بندی مناسب، برنامه ورد بصورت خودکار فهرست نویسی (با اولویت عنوان (Heading1) و زیر مجموعه های آن که با سبک Heading2,3 و غیره تعریف شده اند) را انجام خواهد داد و شما نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد

fehrestnevisi-word-12

3- به روز رسانی فهرست مطالب (Update Table of Contents)

اگر شما در عناوین مطالب خود تجدید نظر کردید و یا ویرایشی انجام داده اید ویا حتی عنوان و زیر مجموعه ها را حذف کردید، براحتی میتوانید فهرست موجود را با ویرایش های جدیدی که انجام داده اید بروز نمایید.

برای این کار پس از انجام تغییرات لازم در متن از سربرگ References به کادر گروه Tale of content مراجعه کنید و از این کادر گروه گزینه Update Table را انتخاب نمایید. با کلیک بر روی این گزینه مشاهده خواهید کرد که عناوین ویرایش و یا حذف شده در متن، در فهرست نیز تغییر کرده اند.

microsoftofficeword-11-2

4- حذف فهرست مطالب (Delete Table of Contents)

برای حذف کردن فهرست عناوینی که ایجاد شده و در سند موجود میباشد، از سربرگ References به کادر گروه Tale of content مراجعه نمایید. بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید واز کادر باز شده آن گزینه Remove Table of Content را انتخاب کنید.

microsoftofficeword-11-3

با کلیک بر روی این گزینه مشاهده خواهید کرد که فهرست موجود در سند حذف خواهد شد.

امید وارم از این آموزش رضایت کامل را داشته باشید. تا گام بعد از سری آموزش های گام به گام ورد 2007 که باز هم در خدمت شما دوستان خواهم بود بدرود.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های قبل و بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۲ دیدگاه

  1. با سلام مطالب خیلی خوب بود فقط میخواستم بدونم کاربرگ ازREFERENCE
    بخش CAPTION و INDEX رو هم ممنون میشم توضیح بدید یا اینکه بفرمایید تو کدوم گام توضیح دادید
    با تشکر

  2. سلام
    خسته نباشید
    من یه مشکل با ورد ۲۰۰۷ دارم من وقتی میخوام متنی رو که نوشتم به پی دی اف تبدیل کنم گزینه ذخیره به عنوان پی دی اف نیست لطفا کمکم کنید
    ممنون میشم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*