اخبار سایت
تمام محبت خود را به یكباره برای دوستت ظاهر مكن؛ زیرا هر وقت اندك تغییری مشاهده كرد تو را دشمن می پندارد - سقراط
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش ستون بندی مطالب در ورد
آموزش ستون بندی مطالب در ورد - کاور

آموزش ستون بندی مطالب در ورد

درود بر شما همراهان گرامی. امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با یکی دیگر از آموزش های اختصاصی نرم افزار ورد. در این آموزش که آموزش ستون بندی مطالب در ورد نام دارد، به چگونگی ستون بندی صفحات در نرم افزار ورد خواهیم پرداخت.

مقدمه :

ستون بندی مطالب در صفحات ورد یکی از قابلیت های این نرم افزار میباشد که امکان تایپ مطالب و مقاله ها بصورت ستونی، تایپ اشعار ومطالب مختلف و… در یک صفحه  را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. حتما نمونه های بسیار زیادی از کاربرد آن را در اشعار و مقاله های علمی، مجلات و روزنامه ها هر روزه مشاهده میکنید. من در این آموزش قصد دارم تا چگونگی ایجاد مطالب ستون بندی شده در یک صفحه را به زبان ساده برای شما دوستان گرامی بیان کنم. امیدوارم مطالب مورد قبول شما عزیزان قرار گیرد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد

برای ستون بندی مطالب در یک صفحه ورد ابتدا باید از سربرگ Page Layout به کادر گروه Page Setup مراجعه نمایید. در این کادر گروه گزینه ای به نام Columns قرار دارد که کاربر با استفاده از گزینه های زیر مجموعه آن میتواند به ستون بندی مطالب در صفحه بپردازد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-1

گزینه های زیر مجموعه کدامند؟

با کلیک بر روی این گزینه کادر کشویی زیر مجموعه های آن باز خواهد شد که شامل این گزینه ها میباشد:

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-2

One : این گزینه بصورت پیش فرض فعال میباشد. با فعال بودن این گزینه یک ستون در هر صفحه در نظر گرفته خواهد شد که البته با فعال بودن پیش فرض آن نتیجه خواهیم گرفت که تایپ های معمولی تمام صفحه که ما بصورت روزانه از آنها استفاده میکنیم از این قابلیت بهره گرفته اند.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-3

two : یا انتخاب (فعال نمودن) این گزینه تعداد ستون های موجود در یک صفحه از ورد به دو ستون متقارن و یک اندازه افزایش خواهد یافت و مطالب در دو ستون در سمت چپ و راست و بصورت تفکیک شده (با قرار گیری یک فضای خالی بین دو ستون) از هم نمایش داده خواهند شد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-4

Three : انتخاب این گزینه ساختار سه ستونی (به یک اندازه) را در صفحات در اختیار کاربر قرار خواهد داد و فضای خالی بین ستون ها باعث تفکیک شدن آنها از یکدیگر میشود.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-5

Left : اگر گزینه Right to left فعال باشد : با کلیک بر روی این گزینه و انتخاب آن نیز صفحات به حالت دو ستونه تغییر شکل خواهند داد. اما تفاوت این گزینه با گزینه (Two) در این است که انتخاب این گزینه دو ستون نا متقارن را بوجود خواهد آورد. ستون ایجاد شده در سمت چپ دارای عرضی بیشتر و ستون ایجاد شده در سمت راست دارای ستونی با عرض کمتر خواهد بود. فضای خالی بین دو ستون باعث جدا شدن آنها از یکدیگر خواهد شد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-6

Right : این گزینه بر خلاف گزینه left که در در بالا گفته شده است عمل خواهد کرد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-7

…More Column : در کادر کشویی باز شده گزینه ای دیگر با این نام به چشم میخورد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-8

با انتخاب این گزینه پنجره ای جدید (با نام Columns) باز خواهد شد که شامل گزینه هایی برای تغییرات و شخصی سازی ستون ها میباشد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-9

گزینه های موجود در این پنجره و کاربرد انها بصورت زیر خواهد بود :

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-10

1. کادر Preset :

گزینه های موجود در این کادر در واقع همان گزینه های انواع ستون بندی هستند که پیشتر درباره آنها توضیح داده شد. نوع ستون بندی ای که با کادری آبی رنگ به دور آن مشخص شده است، نوع ستون بندی انتخابی شماست و میتوانید نوع آن را از همین مکان تغییر دهید.

در تصویر بالا نوع ستون بندی سه ستونه انتخاب شده است.

2. Number of Column : اگر شما نیاز به ستون بندی دارید که در گزینه های پیش فرض برنامه گنجانده نشده است (مثلا 5 ستون در یک صفحه)، با تایپ عدد 5 در کادر روبروی این گزینه میتوانید تعداد ستون بندی صفحات را به پنج ستون افزایش دهید.

3. Width and Spacing : این کادر شامل سه گزینه Col , Width , Spacing میباشد.

گزینه #Col بیانگر ستون ها است که با اعداد مشخص میشوند

گزینه Width بیانگر عرض ستون ها میباشد که با واحد سانتیمتر درج میشوند

و گزینه Spacing بیانگر فضای خالی بین ستون ها میباشد که باعث جداشدن ستون ها و تفکیک آنها از یکدیگر میشود.

نکته بسیار مهم : این نکته را بیاد داشته باشید که کاربر میتواند هر ستون را بنا به نیاز شخصی خود و بصورت جداگانه، با تغییر عددی گزینه Width عریض تر و یا فواصل بین ستون ها را با تغییر عددی گزینه Spacing کم و یا زیاد نماید.

4. Equal Column Width : با تیک دار نمودن این گزینه، نرم افزار ورد بصورت کاملا خود کار عرض تمامی ستون ها را به یک اندازه در نظر خواهد گرفت.

5. Apply to : با کلیک بر روی فلش کوچک کناری کادر این گزینه دو گزینه دیگر در اختیار کاربر قرار میگیرد :

  • Whole Document : این گزینه بصورت پیش فرض فعال میباشد و انتخاب آن باعث ستون بندی در تمام صفحه خواهد شد.
  • This Point Forward : نرم افزار ورد با انتخاب این گزینه قابلیتی دیگر در ستون بندی مطالب را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. با انتخاب گزینه This Point Forward قادر خواهید بود در یک صفحه ابتدا متنی را بصورت عادی (تک ستون) تایپ کنید و ادامه همان صفحه را ستون بندی کرده و مطالب جدید را در ستون ها جای دهید.

6. Right to left : با تیک دار کردن این گزینه تمامی ستون ها بصورت راست به چپ (فارسی نویسی) تغییر حالت خواهند داد.

7. Line between : این گزینه خطوطی را در فضای خالی بین ستون ها رسم خواهد کرد و این خطوط جداسازی ستون ها را نمایان تر خواهند کرد.

8. کادر Preview : این کادر صفحه ای بصورت پیش نمایش در خود جای داده است. اگر شما تغییراتی را در ستون بندی اعمال کنید این تغییرات اعمال شده بصورت پیش نمایش در این برگه نمایش داده میشوند تا کاربر بتواند نحوه شکل گیری ستون ها با تغییرات انتخابی را بنا به نیاز خود کنترل کند.

خوب حالا با شناخت کامل گزینه هایی که در ستون بندی مطالب در ورد دخیل هستند قادر هستید تا ستون بندی دلخواه خود را ایجاد کرده و از آن در مقالات و نوشته های خود استفاده نمایید.

مسئله :

اگر صفحه شما دارای سه ستون باشد، پس از تایپ مطالب در سه خط اول ستون اول چگونه به ستون دوم خواهید رفت تا ادامه مطالب را در این ستون وارد کنید؟

برای این کار باید از Page Break استفاده نمایید.

در همان کادر گروه Page Setup گزینه ای دیگر با نام Breaks قرار دارد.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-11

ابتدا اقدام به تایپ سه خط اول در ستون شماره یک کنید. سپس بر روی گزینه Breaks کلیک کنید تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود. سپس با انتخاب گزینه Column مطالب در ستون اول شکسته شده و مکان نمای شما به ستون دوم انتقال داده خواهد شد و میتوانید در ستون دوم به ادامه تایپ مطالب بپردازید. این کار را برای ستون های دیگر نیز باید تکرار نمایید.

آموزش ستون بندی مطالب در ورد-12

امیدوارم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید. تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود، بدرود.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۲۷ دیدگاه

  1. ممنون عالی بود من break نمیزدم ادامه مطلب رو میخواستم تو ستون بعدی تایپ کنم کلا قاطی میکرد

  2. به نام خدا
    واقعآ عالی بود، به امید قرار دادن مطالب آموزشی بیشتر

  3. سلام
    چطور میشه دور هر ستون کادر ایجاد کرد؟

  4. با سلام چه جوری میشه یه عکس را کامل گذاشت که هر دو ستون را بگیره؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*