اخبار سایت
به راهت ادامه بده ! اگر قرار باشد بایستی و به طرف هر سگی که واق واق میکند سنگ پرتاب کنی هرگز به مقصد نمیرسی... - لورنس استرن
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / Excel / آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت یازدهم)
microsoftexcel-11-cover

آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (قسمت یازدهم)

درود بر شما همراهان گرامی که آموزش گام به گام اکسل 2007 را از سایت ما دنبال میکنید. امروز هم در خدمت شما عزیزان هستم با گام یازدهم از این آموزش. تا پایان همراه من باشید.

آنچه در این گام میخوانید درباره آماده سازی صفحه برای چاپ (پرینت) میباشد. در این آموزش برخی از گزینه های اصلی در کادر گروه Page Setup از سربرگ Page Layout توضیح داده شده است و اگر گام های قبل را خوانده باشید با گزینه های دیگر نیز آشنایی خواهید داشت :

  1. ایجاد یک سربرگ و پاورقی (Create a Header and a Footer)
  2.  تنظیم حاشیه صفحه (Set Page Margins)
  3. تغییر جهت صفحه (Change Page Orientation)
  4. تعیین محدوده برش برگه صفحه برای چاپ (Set Page Breaks)
  5. انتخاب محدوده خاص برای چاپ (Print a Range)
  6. پرینت گرفتن از صفحه آماده شده (Print Page)

در ادامه درمورد هر کدام از این موضوعات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

1- ایجاد یک سربرگ (هدر) و پاورقی (فوتر) (Create a Header and a Footer)

اگر شما قصد ایجاد سربرگ و یا پاورقی را در برگه نسخه قابل چاپ خود دارید میتوانید از سربرگ Insert به کادر گروه Text مراجعه نمایید و از این کادر گروه گزینه Header & Footer را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.

microsoftexcel-11-3

با انتخاب این گزینه مشاهده میکنید که برگه شما بصورت صفحات قابل چاپ و بریده شده تغییر شکل داده است و در ابتدای هر صفحه سه سلول بزرگ باز شده است.

microsoftexcel-11-4

شما میتوانید توسط گزینه های موجود در سربرگ Design که با انتخاب گزینه Header & Footer باز شده است اقدام به وارد کردن اطلاعات در سربرگ و یا پاورقی و جداگانه در هر سلول آنها نمایید.

microsoftexcel-11-5

توجه داشته باشید که گزینه ها و ابزارهای موجود در سربرگ Design برای ساخت یک سربرگ و یا پاورقی مهم میباشند و بسیاری از پارامترهای اطلاعاتی مانند شماره صفحه، ساعت، تاریخ، نام برگه و… در کادر گروه Header & Footer Element گنجانده شده اند. بطور مثال من در تصویر زیر برای سربرگ در سلولها و از سمت چپ صفحه اقدام به وارد کردن تاریخ (1)،ساعت (2) و نام برگه (3) نموده ام.

microsoftexcel-11-6

microsoftexcel-11-7

نکته: توجه داشته باشید که اطلاعات وارد شده در سربرگ (هدر) و پاورقی (فوتر) در تمامی صفحات قابل چاپ درج خواهد شد.

برای این کار کافیست بر روی سلول کلیک کرده و از سربرگ Design پارامتر اطلاعاتی مورد نظر را انتخاب کنید و دکمه Enter را بفشارید.

برای وارد کردن یک متن دلخواه کافیست که بر روی سلول مورد نظر در هدر و یا فوتر کلیک کرده و اقدام به تایپ متن مورد نظر نمایید.

برای سوییچ کردن بین سربرگ و پاورقی (زمانی که روی سربرگ هستید و میخواهید به پاورقی بروید) از سربرگ Design به کادر گروه Navigation رفته و گزینه Go to Footer را انتخاب کنید.

microsoftexcel-11-8

برای سوییچ کردن بین پاورقی وسربرگ صفحه (زمانی که روی پاورقی هستید و میخواهید به سربرگ بروید) از سربرگ Design به کادر گروه Navigation رفته و گزینه Go to Header را انتخاب کنید.

microsoftexcel-11-9

نکته: برای تغییر داده ها و اطلاعات موجود در سلول های هدر وفوتر کافیست بر روی سلول مورد نظر کلیک کنید و اقدام به تغیر اطلاعات آن نمایید.

2- تنظیم حاشیه صفحه (Set Page Margins)

برای تنظیم حاشیه صفحه قابل چاپ ابتدا از سربرگ Page Layout به کادر گروه Page Setup بروید و از این کادر گروه برروی گزینه Margins کلیک کنید. حال از کادر باز شده زیر آن اقدام به انتخاب نمودن حاشیه با فاصله مورد نظر از چهار جهت نمایید.

microsoftexcel-11-10

اگر میخواهید فاصله ها و حاشیه ها از چهار جهت را به اندازه دلخواه خود تغییر دهید (شخصی سازی نمایید) از کادر باز شده Margins بر روی گزینه Custom Margins کلیک کنید.

microsoftexcel-11-11

حال از پنجره باز شده به تنظیم دلخواه حاشیه صفحه از اطلاعات آن نمایید. قابل به ذکر است که مقدار در چهار جهت جداگانه قابل تنظیم بوده و حتی مقدار حاشیه برای قرار گیری سربرگ و پاورقی را نبز برحسب نیاز خود میتوانید تغییر داده و شخصی سازی نمایید.

microsoftexcel-11-12

3- تغییر جهت صفحه (Change Page Orientation)

برای تغییر جهت صفحه از حالت ایستاده به خوابیده ( از حالت عمودی به افقی) از سربرگ Page Layout به کادر گروه Page Setup بروید و بر روی گزینه Orientation کلیک کنید. حال از کادر باز شده زیر آن نوع صفحه مورد نظر را انتخاب کنید.

microsoftexcel-11-13

نکته: در حالت پیش فرض نوع صفحه ایستاده (Portrait) میباشد.

4- تعیین محدوده برش برگه صفحه برای چاپ (Set Page Breaks)

شما میتوانید بصورت دستی محدوده برش صفحه برای پرینت گرفتن (چاپ کردن) را انتخاب نمایید تا پس از عملیات چاپ برگه به آسانی بتوانید اطلاعات چاپ شده را در یک صفحه در اختیار داشته باشید و انها را بخوانید.

برای این کار ابتدا اقدام به کلیک بر روی سلول مورد نظر کنید تا انتخاب شود.

سپس از سربرگ page Layout به کادر گروه Page Setup بروید و از این کادر گروه بر روی گزینه Breaks کلیک کنید تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود. از این کادر گزینه Insert Page Break راانتخاب کنید.

microsoftexcel-11-14

اکنون مشاهده میکنید که خطوطی که محدوده صفحه شکسته را نمایش میدهند در کنار سلول مورد نظر نمایان شده است.

microsoftexcel-11-15

5- انتخاب محدوده خاص برای چاپ (Print a Range)

برای انتخاب محدوده ای خاص برای چاپ کردن ، ابتدا شما باید محدودهای را که در نظر دارید چاپ کنید را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-11-16

سپس از کادر گروه Page setup بر روی گزینه Print Area کلیک کنید. از کادر باز شده آن بر روی گزینه Set Print Area کلیک کنید تا محدوده انتخاب شده شما برای پرینت ست شود.

microsoftexcel-11-17

حال اقدام به چاپ این محدوده نمایید.

برای از بین بردن محدوده چاپی انتخاب شده کافیست دوباره بر روی گزینه Print Area کلیک کرده و از کادر باز شده گزینه Clear Print Area را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-11-18

6- پرینت گرفتن از صفحه آماده شده (Print Page)

پس از آماده کردن یک برگه برای پرینت گرفتن و انجام تغییرات لازم در صفحه آماده چاپ، با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+P اقدام به چاپ صفحه آماده نمایید.

امید وارم از این قسمت آموزش گام به گام اکسل 2007 بهره لازم را برده باشید. تا گام بعد این آموزش که گام آخر آن نیز میباشد، بدرود.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های قبل و بعد اینجا کلیک کنید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۸ دیدگاه

  1. سلام!
    غلام سرور هستم یکی از باز دید کننده گان سایت خوب و آموزشی تان. واقعا که سایت خوبی دارید و مطالب بسیار عالی را در سایت تان میگذارید. امیدوارم مطالب بیشتری را بگذارید.
    از شما یک خواهش دارم اگر لطف نمایید آموزش ویندوز ۷ را به صورت کامل بگذارید….!! البته از ابتدا تا انتها (از بخش notepad، Wordpad، paint و بخش Control panel به صورت کامل باشد..! تشکر.

    • سلام و ممنون از نظر لطفتون. به امید خدا در آینده ای نزدیک با هماهنگی مدیریت وب سایت اموزش هایی رو که شما درخواست کرده اید رو تدوین میکنیم و از وب سایت برای شما و تمامی پارسی زبانان عزیز منتشر خواهیم کرد.

  2. سلام می خواستم در اکسل یک هدر را ویرایش کنم..وقتی که پرینت می گیرم صفحه اول خوب میشه ولی صفحات بعدی متن هدر به هم ریخته میشه می خوام بتونم هدر رو ادیت کنم اگه ممکنه برای این کار به من کمک کنید

  3. اگر بخواهیم یه متنی در پایین همه صفحات چاپ شه.چه بکنیم؟

  4. سلام
    اگر بخام در قسمت هدر یا فوتر یه جدولی استفاده کنم که لزوما ۳ سلولی نباشه (مثلا ۲ ردیف و ۵ ستون برای هدر و ۴ ستون و یک ردیف برای فوتر) باید چیکار کنم که هدر و فوتر از حالت ۳ سلولی خارج شه و به شکل دلخواه در بیاد؟(مثل وورد) میشه راهنماییم کنین
    ممنون

  5. سلام میشه کمکم کنید برا هیدر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*