اخبار سایت
سواد از طریق خواندن به دست نمی آید، بلکه در اثر اندیشیدن به آنچه مطالعه کردیم حاصل می شود - کارل هیلتی
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت اول)
microsoftofficeword-cover-1

آموزش گام به گام microsoft office word 2007 (قسمت اول)

درود بر تمامی دوستان گرامی. با آموزش گام به گام word 2007 در خدمت شما دوستان عزیز خواهیم بود. امید وارم تا پایان این آموزشها همراه ما باشید و این مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

مقدمه :

در این آموزش سعی شده تا حداکثر اطلاعات لازم برای خوانندگان عزیز فراهم گردد. اما همانطور که میدانید با وجود حجم اطلاعات بسیار زیاد و گزینه هایی بسیار، یارای آن نیست تا تمامی این مطالب و گزینه های زیر مجموعه در گام های این آموزش گنجانده شود. این کار علاوه بر زمان بری بسیار زیاد برای آموزش، برای بسیاری از کارآموزان نیز خسته کننده و کسالت بار خواهد بود، از این رو سعی شده است تا به ارایه مطالب مفید به زبان ساده پرداخته شود. ما سعی داریم تا با یاری خداوند آموزش های این نرم افزار را با سربلندی به پایان برده و موجبات ارتقای سطح دانش شما عزیزان را که از این مطالب دیدن خواهید کرد فراهم آوریم.

اما شما نیز در این بین با تکرار و تمرین موارد گفته شده سهم عظیمی در ار تقای سطح دانش خویش خواهید داشت و با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در جهت ارتقای هرچه بیشتر آموزش ها یاری کنید ما نیز سهم سازنده شما را در این جهت ارج نهاده و تکریم مینماییم.

تا پایان این دوره آموزشی همراه ما باشید تا ما نیز با نیرویی دوچندان به کار خود ادامه داده و خستگی را از تن بدر کنیم.

خداوند گار آسمان و زمین پشت و پناهتنان باشد.

نخست  گام اول این آموزش یعنی شروع ، و آشنایی بیشتر با محیط برنامه ورد 2007 :

1- دکمه مایکروسافت آفیس

2- نوار ابزار دسترسی سریع

3- نوار ابزار اصلی (ریبون)

4- نوار وضعیت (Status Bar)

زمانی که شما برنامه microsoft office word 2007 را باز میکنید با شکل ظاهری محیط این برنامه مواجه خواهید شد که سه گزینه اصلی در نیمه بالایی این برنامه خود نمایی میکنند:

دکمه  مایکروسافت آفیس (microsoft office button)

microsoftword-01

نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

microsoftword-02

 نوار ابزار اصلی برنامه (ribbon)

microsoftword-03

که در شکل زیر با اعداد انحصاری خود نشان داده شده اند.

حال به توضیح مختصری در مورد این سه گزینه خواهم پرداخت:

1- دکمه مایکروسافت آفیس

شما با کلیک بر روی شکل این دکمه که در گوشه سمت چپ وبالای محیط ورد قرار دارد میتوانید به امکاناتی از قبیل :

(new) ایجاد سند جدید ، (open) باز کردن سند های موجود ، (save) ذخیره ، (save as) ذخیره به عنوان… ، (print) چاپ یا پرینت گرفتن از سند موجود ، (prepare) آماده سازی ، (send) ارسال ، (publish) انتشار ، (close) بستن.

microsoftword-04

2- نوار ابزار دسترسی سریع

نواری است که به صورت پیش فرض در کنار دکمه مایکرو سافت آفیس نمایش داده میشود(تصویر 2)

این نوار امکاناتی را که کاربر در زمان کار با این نرم افزار بدان احتیاج بیشتری  خواهد داشت را به صورت نواری در بالای تصویر نمایش میدهد بگونه ای که نیاز شما به رجوع به گزینه های تنظیمات  و باز کردن گزینه های دیگر را از بین برده و تنها با یک کلیک میتوانید به گزینه های دلخواهتان دسترسی داشته باشید. بطور پیش فرض گزینه save یا ذخیره ، undo یا بازگشت به یک حرکت قبل و redo را در خود جا داده است. برای این کار باید بر روی فلش کوچکی که در کنار این نوار قرار دارد کلیک کرده و از پنجره باز شده گزینه هایی را که می خواهید در این نوار ابزار گنجانده شوند را تیک دار نمایید. برخی از این گزینه ها در تصویر پایین نشان داده شده اند(4). همچنین میتوانید از کادر باز شده با انتخاب گزینه Minimize the Ribbon  نوار ابزار را از صفحه پیش رو کوچک کنید که تنها گزینه های اصلی را نمایش دهد و با برداشتن تیک آن  نوار را به حالت اولیه برگردانید(5). با انتخاب Show Below the Ribbon نوار ابزار دسترسی سریع را به زیر نوار ابزار منتقل کنید و بلعکس(6).

microsoftword-05

3- نوار ابزار اصلی (ریبون)

نوار ابزار یا Ribbon نواری است که در بالای سند پیش روی شما قرار داده شده و در تصویر ارایه شده نیز با همین نام به شما نشان داده شده است. در این نوار هفت زبانه اصلی یا سربرگ وجود دارد که این سربرگ ها عبارتند از:(7)

Home, Insert, Page Layout, References, Mailings, Review,View

microsoftword-06

هرسربرگ مجموعه ای از ویژگیها و ابزارهای طراحی شده برای انجام توابع مختلفی هستند که شما در حال نوشتار و یا ویرایش سند ورد خود استفاده می کنید. گزینه های مرتبط در هر سربرگ در کادری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از این پس این کادر را کادر گروه مینامیم.

تصویر زیر: کادر گروه Font در سربرگ Home را نشان میدهد.

microsoftword-1-8

برای مشاهده ویژگی های اضافی در هر کادر گروه، بر روی فلش در سمت راست پایین هر گروه کلیک کنید(8).

microsoftword-07

هر یک از سربرگ ها شامل کادر گروه های زیر میباشند:

Home : Clipboard, Fonts, Paragraph, Styles, Editing

صفحه اصلی: کلیپبرد، فونت، پاراگراف، سبک، ویرایش.

Insert: Pages, Tables, Illustrations, Links, Header & Footer, Text, Symbols

 وارد کردن: صفحات، جداول، تصاویر، لینک ها، سربرگ و پاورقی، متن، نمادها

Page Layout: Themes, Page Setup, Page Background, Paragraph, Arrange

 طرح بندی صفحه: تم، راه اندازی صفحه، صفحه پس زمینه، بند، ترتیب

References: Table of Contents, Footnote, Citation & Bibliography, Captions, Index, Table of Authorities

منابع: فهرست مطالب، پاورقی، استناد و منابع، عناوین، شاخص،جدول  مسئولین

Mailings: Create, Start Mail Merge, Write & Insert Fields, Preview Results, Finish

  نامه های پستی: ایجاد، شروع ادغام ایمیل، نوشتن و قرار دادن زمینه، پیش نمایش نتایج، پایان

Review: Proofing, Comments, Tracking, Changes, Compare,Document

بررسی : تصحیح، نظرات، پیگیری، تغییرات، مقایسه، سند

View:Views, Show/Hide, Zoom, Window, Macros

  مشخصات: بازدیدها ، نمایش / عدم نمایش، بزرگنمایی، پنجره، ماکروها

در گام های بعد با نحوه و موارد استفاده و کاربری هریک از کادر گروه ها و گزینه ها و ابزار های موجود در آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

دوستان عزیز امید وارم از قسمت اول آموزش گام به گام ورد که آشنایی با کلیات و گزینه های موجود در این برنامه بوده نهایت استفاده را برده باشید.با ما در قسمت های بعد آموزش ورد همراه باشید تا به شرح هر کدام از این گزینه ها و موارد استفاده و … بپردازیم.

4- نوار وضعیت (Status Bar)

نوار وضعیت در پایین صفحه ورد قرار گرفته است و از دو قسمت اصلی تشکیل میشود. این دو قسمت عبارتند از :

سمت راست نوار وضعیت،  نوار بزرگنمایی و کوچک نمایی وجود دارد که توسط آن میتوانید عمل بزرگنمایی و کوچک نمایی بر روی سند را به آسانی انجام دهید و در کنار آن گزینه هایی برای تغییر نوع نمایش سند وجود دارد.

9microsoftword-1-9

در قسمت دوم نوار وضعیت که در سمت چپ آن میباشد، گزینه ها و اطلاعات زیر قرار گرفته اند :

microsoftword-1-10

Page : شماره صفحه ای از سند را که در آن قرار دارید و تعداد صفحات سند موجود را مشخص میکند.

Word : تعداد کلمات نوشته شده در سند را محاسبه و در اختیار شما قرار میدهد.

گزینه سوم که با تصویر کوچک یک کتاب نیز همراه است، نوع زبان نوشتاری را مشخص میکند.

تصویر کوچک جدولی که در این منطقه قرار دارد، گزینه ضبط ماکروی جدید میباشد که در گامهای بعدی نحوه کار با آن راشرح خواهم داد.

موفق باشید.

برای آشنایی با اصطلاحات و آموزش های گام های بعد اینجا کلیک کنید.

 

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴۲ دیدگاه

  1. اقای مقدم با ارزوی موفقیت وسلامتی جناب عالی اموزشت ۲۰دو۲۰ است .

  2. من این برنامه رو نصب کردم ولی وقتی باز میشه رمز میخواد، چیکار باید بکنم؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. با سلام وتشکر از لطفتون.
    من ب تازگی کار با کامپیوتر رو شروع کردم وعلاقمندم با نرم افزار بیشتری اشنا بشم وبتونم تمام زیروبمش رو یاد بگیرم.فتوشاپ وhtml رو هم تا حدودی یاد گرفتم ولی مسلط نیستم.میشه لطف کنید کمکم کنید

    • سلام. در این وب سایت آموطش های متنوعی از نرم افزارهای مختلف مانند فتوشاپ، آفیس، ویندوز، Css و Html منتشر شده. میتونید از این طریق با کارکرد های این نرم افزارها آشنا بشید و تمرین و ممارست شما میتونه کمک شایانی به شما در این راه بکنه.
      اگر از آموزش های وب سایت راضی هستید، لطفا در جشنواره وب ایران به این وب سایت رای مثبت دهید.
      موفق باشید.

  4. سلام لطفا درباره نحوه نصب وکار در outlook باایمیلی که خود ساخته ایم راهنمایی کنید.
    باتشکر

  5. خیلی ممنون از سایت خوبتون خیلی مفید و آموزندست

  6. سلام چگونه هایلایت یک متن و تو وورد خذف کنیم ؟ من از اینترنت یه مطلبی کپی و تو وورد پیست کردم که پس زمینه رنگی داره .

    • سلام. تمامی متن رو انتخاب کنید. حالا از سربگ Home و در کادر گروه Font گزینه Text Color Highlight را بیابید. بر روی این گزینه کلیک کردهخ و گزینه No Color رو انتخاب کنید.

  7. غلامرضا بصیری

    تشکر.

  8. با سلام و خسته نباشید

    از اینکه مطالب ارزشمندی در خصوص رایانه مرقوم فرمودید, کمال تشکر و سپاس را دارا هستم.

  9. مطالبی را که شما ارایه داده اید بسیار ساده و قابل فهم میباشد.

    باز هم ممنون از شما

  10. اینجانب یکسری سؤال درباره ورد دارم،
    لذا خواهشمندم مرحمت نموده و به سؤالاتم پاسخ دهید:
    چندتا از پرکاربردترین نوع فونت هایی که برای متن فارسی و انگلیسی استفاده می شود را بگویید.
    سایز فونت برای نامه های اداری و مقالات و پایان نامه معمولا باید چقدر باشد؟؟؟ هر کدام را جدا بگویید.
    فاصله استاندارد بین سطرها در نامه اداری و تحقیق معمولا باید چقدر باشد؟
    فاصله استاندارد بین پاراگراف ها باید چقدر باشد؟
    درباره بخش ” Page Setup ” و سه زبانه مربوط به آن بخصوص اندازه های استاندارد حاشیه، سایز کاغذ و سرصفحه و پاصفحه کمی توضیح بدهید.
    سایز استاندارد سلول در یک جدول چقدر است؟
    و در پایان درباره اندازه دقیق انواع تورفتگی ها توضیح بدهید.
    پیشاپیش از مساعدت و پاسخگوییتان در این خصوص سپاسگزارم.

  11. با سلام.لطفا اکسل رو اموزش بدین.اموزش درست کردن فرم خام

  12. سلام، ممنون از آموزشتون. فقط نوار Status Bar توی برنامه word من نمایش داده نمی‌شه، لطفا بگید باید چیکار کنم.

  13. سلام
    برادر عزیز جناب مقدم خیلی استفاده کردم . ممنونم که بی منت و صرفا جهت اعتلای دانش فرزندان ایران اسلامی قدمی مثبت توسط جوانانی چون شما همراه با صرف وقت و مطالعه برداشته می شود.
    با آرزوی عاقبت بخیری برای شما ان شاءالله که موفق و موید باشید

  14. سلام اگه یه شکلی رو تو ورد رسم کنیم و بخوایم یک خط از اون شکل رو پاک کنیم چطور باید این کارو بکنیم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*