اخبار سایت
آرامش اگر همیشگی باشد سستی و پلشتی در پی دارد - ارد بزرگ
خانه / نرم افزارهاي كاربردي / Microsoft Office / آموزش ساخت فهرست تصاویر در ورد

آموزش ساخت فهرست تصاویر در ورد

درود بر شما همراهان گرامی که آموزش های ورد را از سایت Digital-art.ir پیگیری میکنید. در این آموزش که با عنوان آموزش ساخت فهرست تصاویر در ورد ، از این وب سایت آموزشی منتشر شده است در خدمتتان هستیم. امیدوارم تا پایان همراه ما باشید.

نکته بسیار مهم : این آموزش در وردهای 2007 ، 2010 و 2013 قابل اجرا میباشد.

مقدمه :

فهرست بندی تصاویر یکی دیگر از قابلیت های بیشمار برنامه ورد میباشد که در ورد 2007، 2010، 2013 موجود بوده و توسط این قابلیت کاربران قادر خواهند بود تا فهرستی از تصاویر وارد شده به سند را ایجاد کنند. این فهرست بندی همانند فهرست سازی مطالب بوده و با کمی تفاوت نسبت به آن اجرا خواهد شد. پس از پایان مراحل فهرست سازی تصاویر، فهرستی از عناوین تصاویر و شماره صفحه آنها ساخته شده و به خواننده کمک خواهد کرد تا به آسانی به تصویر و صفحه آن دست پیدا نماید. با من همراه باشید با :

آموزش ساخت فهرست تصاویر در ورد

برای ساخت چنین فهرستی برنامه احتیاج به وارد کردن عنوانی برای هر تصویر و شماره صفحه آن خواهد داشت. برای این کار ابتدا باید تصاویر مورد نظر را وارد سند نماییم. در این آموزش برای مثال انجام مراحل کار، سه تصویر در سه صفحه متفاوت وارد شده و به این ترتیب فهرستی از این سه تصویر را خواهیم ساخت.

آشنایی با اصطلاحات و نامها در فهرست تصاویر

ساخت فهرست تصاویر در ورد-11

1. برچسب یا Label انتخاب شده برای تصاویر که در تمامی عکس ها یکی میباشد.

2. شماره تصویر (شماره عکس) موجود در سند.

3. Caption یا عنوان تصاویر که بصورت جداگانه و متفاوت برای هر تصویر وارد میشود.

4. Tab Leader  یا زبانه راهنما (خطوط راهنما) که عنوان هر تصویر را به صفحه آن وصل میکند.

5. شماره صفحه، که تصویر در آن قرار دارد.

درج عنوان بر روی تصاویر

فرض کنید سندی در اختیار دارید و در صفحه اول، دوم و سوم سه تصویر متفاوت وارد شده است. برای ساخت فهرست این تصاویر، همانطور که قبلا ذکر شده احتیاج به وارد کردن عنوانی برای آن دارید. برای این کار ابتدا تصویر اول را انتخاب کنید. برای انتخاب تصویر کافیست بر روی آن کلیک چپ کنید تا کادر انتخاب دور تا دور تصویر را فرار گیرد. حال از سربرگ Reference به کادر گروه Caption رفته و از این کادر گروه بر روی گزینه Insert Caption کلیک نمایید.ساخت فهرست تصاویر در ورد-1

 

با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای جدید با نام Caption باز خواهد شد که آن را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-2

گزینه های اصلی و کاربردی موجود در این پنجره به ترتیب زیر میباشند:

گزینه Caption : این گزینه همان عنوان تصویر شما میباشد که میتوانید با کلیک در کادر زیر آن اقدام به وارد نمودن عنوان دلخواه و یا مورد نیاز خود برای تصویر نمایید. قابل به ذکر است که برچسبی بطور پیش فرض در این کادر نوشته شده که قادر به حذف آن نخواهید بود. این متن همان برچسب تصاویر موجود در سند میباشد. اما این امکان برای کاربران قرار داده شده تا بتوانند این برچسب را تغییر و یا حذف نمایند که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ناحیه Options

Label : از این گزینه برای تغییر برچسب عناوین استفاده میشود. روبروی این گزینه کادری قرار داده شده است که با کلیک بر روی فلش کوچک کناری این کادر میتوانید به برچسب های پیش فرض (سه برچسب) و برچسب هایی که در آینده خواهید ساخت دسترسی داشته و از آنها استفاده نمایید.

Position : این گزینه برای انتخاب محل قرار گیری عنوان (Caption) وارد شده برای تصاویر استفاده خواهد شد. با کلیک بر روی فلش کوچک کنار کادر آن به دو گزینه Above Selected item و Below selected item دسترسی خواهید داشت. با انتخاب گزینه اول (Above Selected item) محل قرار گیری عنوان وارد شده برای تصویر در بالای آن و گزینه (Below selected item) عنوان وارد شده برای تصویر را در پایین آن قرار خواهد داد. شما میتوانید بنا به نیاز خود با انتخاب گزینه مناسب محل قرار گیری عنوان را در بالا و یا پایین انتخاب کنید.

Exclude label from caption : این گزینه در حالت پیش فرض تیک دار نیست و باعث آن خواهد شد تا برچسب انتخاب شده برای تصویر بطور کامل درج شود. اما با تیکدار کردن باکس آن، برچسب وارد شده نمایش داده نخواهد شد و تنها شماره تصویر (که همراه برچسب قرار دارد) نمایش داده میشود.

دکمه New Label : با کلیک بر روی این دکمه پنجره ای جدید با همین نام باز خواهد شد که کاربر را قادر خواهد ساخت با انتخاب و تایپ برچسب جدید در کادر، برچسبی جدید و متناسب با نیاز خود را برای تصاویر انتخاب نمایند. در این آموزش اقدام به ساخت برچسب” آموزش فهرست تصاویر” شده است که در کادر آن را مشاهده میکنید.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-3

Delete Label : اگر برچسبی جدید را برای تصاویر انتخاب کرده باشید، با کلیک بر روی این دکمه میتوانید این برچسب را حذف نمایید.

دکمه …Numbering : با کلیک بر روی این دکمه پنجره ای جدید باز خواهد شد که توسط گزینه های آن میتوانید ترتیب بندی و نوع شماره گذاری تصاویر را تغییر دهید.

حال با استفاده از گزینه ها و دکمه های ذکر شده در بالا، تنظیمات لازم را انجام داده و عنوان تصویر را وارد کنید و با کلیک بر روی دکمه OK در پنجره Caption این تغییرات و عنوان انتخاب شده را تایید کنید. با انجام این کار شاهد قرار گیری عنوان برای تصویر خواهید بود.

در مثال ذکر شده برای این آموزش من عنوان تصویر اول را “گلهای طبیعی” و برچسب آن را “آموزش فهرست تصاویر” قرار داده ام.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-4

حال پس از وارد کردن عنوان برای تصویر اول، عناوین دو تصویر دیگر را به همین ترتیب وارد کنید. در مثال این آموزش، عنوان تصویر دوم “طبیعت صحرا” و عنوان سوم “کوالا” در نظر گرفته شده است.

ایجاد فهرست تصاویر

پس از درج عنوان یا همان Caption برای تصاویر مورد نظر، از سربرگ References به کادر گروه Captions مراجعه کرده و از این کادر گروه بر روی گزینه Insert table of Figures کلیک کنید.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-5

با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای جدید با نام Table of Figure باز خواهد شد که گزینه های موجود در این پنجره و عملکرد هرکدام به ترتیب زیر میباشد:

ساخت فهرست تصاویر در ورد-6

ناحیه print Preview

در این ناحیه، کادری نمایشی تعبیه شده است که پیش نمایشی از فهرستی که ساخته خواهد شد به همراه تغییرات و تنظیمات اعمال شده در این پنجره برای کاربر نمایش داده میشود. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید محل قرار گیری این کادر زیر نام ناحیه میباشد.

Show page numbers : با تیک دار نمودن این گزینه در فهرستی که از تصاویر ساخته خواهد شد، شماره صفحات نیز در ج میشوند و در صورت حذف تیک این گزینه تنها فهرست تصاویر، بدون شمارگان صفحات آنها ساخته میشود. قابل به ذکر است که در این نوع فهرست سازی لینک ارجاع حذف نخواهد شد.

Right align page numbers : این گزینه بصورت  پیش فرض در حالت تیکدار قرار دارد. تیکدار بودن آن باعت ایجاد خط راهنما بین عنوان تصویر و شمارگان صفحه (جداکردن آنها از یکدیگر) خواهد شد. در حالتی که تیک این گزینه برداشته شود شماره صفحات هر تصویر در سمت راست آن درج خواهند شد.

در سمت چپ تصویر زیر فهرستی که با تیکدار بودن این گزینه ساخته شده و در سمت راست پیش نمایش در حالت تیک دار نبودن این گزینه ساخته شده را مشاهده میکنید.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-12

Tab Leader : با کلیک بر روی فلش کوچک کناری این گزینه میتوانید نوع زبانه ی راهنما (خط راهنما) بین شماره صفحات و عناوین را تغییر دهید.

 ناحیه Web Preview

در این ناحیه نیز همانند ناحیه print Preview، کادری نمایشی تعبیه شده است که پیش نمایشی از فهرستی که برای  صفحات وب ساخته خواهد شد به همراه تغییرات و تنظیمات اعمال شده در این پنجره برای کاربر نمایش داده میشود. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید محل قرار گیری این کادر زیر نام ناحیه میباشد.

Use hyperlink instead of page numbers : تیکدار بودن این گزینه باعث لینک گذاری بر روی فهرست ساخته شده برای صفحات وب خواهد شد و در صورتی که تیک این گزینه را حذف نمایید، لینهای موجود بر روی فهرست تصاویر حذف خواهند شد و تنها فهرست ساخته میشود.

ناحیه General

Formats : با کلیک بر روی فلش کناری این گزینه به فرمت های نوشتاری بیشتری برای فهرست دسترسی پیدا خواهید کرد و با کلیک بر روی فرمت های مختلف میتوانید سبک مورد نیاز برای فهرست سازی را انتخاب نمایید.

Caption label : با کلیک بر روی فلش کناری کادر این گزینه کادر زیر مجموعه های آن باز خواهد شد که شما را قادر خواهد ساخت تا نوع برچسب (لیبل) درج شده تصاویر در فهرست را تغییر دهید.

Include label and numbers : این گزینه در حالت پیش فرض بصورت تیکدار میباشد که وظیفه درج برچسب ها در فهرست را برعهده دارد. با حذف نمودن تیک این گزینه شما برچسب درج شده برای تصاویر، در فهرست ساخته شده حذف میگردند.

حال پس از انجام تنظیمات لازم با کلیک بر روی دکمه Ok برنامه ورد بصورت خودکار اقدام به ساخت فهرستی از تصاویر، با Caption و برچسب وارد شده خواهد نمود.

در تصویر زیر فهرست ساخته شده از سه تصویر این آموزش را مشاهده خواهید کرد.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-7

ممکن است بخواهید متن اصلی وارد شده به سند (که تصاویر در آن وجود دارند) را از صفحه فهرست جدا کنید بطوری که فهرست در صفحه ای جدا و قبل از متن اصلی قرار گیرد.

برای حل این مشکل فلش ماوس را به ابتدای جایی که متن اصلی شروع شده است ببرید و کلیک کنید تا مکان نما به آنجا انتقال داده شود. حال از سربرگ Page Layout به کادر گروه Page setup بروید و بر روی گزینه Page Break کلیک کنید و از کادر باز شده آن گزینه Next Page را انتخاب کنید تا متن شما به صفحه بعد انتقال داده شود.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-8قابل به ذکر است که پس از انجام این تغییر در فهرست ایجاد شده امکان تغییر شماره صفحه هایی که تصاویر در آن قرار دارند وجود دارد. پس از انجام این کار حتما شماره صفحات را آپدیت کنید  در ادامه بروزرسانی فهرست توضیح داده خواهد شد.

بروز رسانی فهرست تصاویر

اگر شما در عناوین تصاویر خود تجدید نظر کردید و یا ویرایشی انجام داده اید ویا حتی عنوان و زیر مجموعه ها را حذف و یا اضافه نمودید، براحتی میتوانید فهرست موجود را با ویرایش های جدیدی که انجام شده به روز نمایید.

برای این کار پس از انجام تغییرات لازم درتصاویر و یا عناوین آنها، دوباره به کادر گروه Captions مراجعه کنید و از این کادر گروه گزینه Update Table را انتخاب نمایید.

ساخت فهرست تصاویر در ورد-9

با انتخاب این گزینه پنجره کوچکی باز خواهد شد که شامل دو گزینه با دو عملکرد متفاوت برای تسریع در عملیات بر روز رسانی میباشد. این دو گزینه عبارتند از :

ساخت فهرست تصاویر در ورد-10

Update page number only : این گزینه تنها شماره صفحات تصاویر را بروز خواهد کرد. از این گزینه زمانی استفاده میشود که تنها شماره صفحات تصاویر نیاز به بروز رسانی داشته باشند. در سند های بزرگ با تصاویر بسیار زیاد این گزینه باعث صرفه جویی در وقت و تسریع عملیات آپدیت خواهد شد.

Update entire table : تمامی اطلاعات موجود در فهرست موجود اعم از شماره صفحات، Caption های وارد شده و… را بروز رسانی خواهد کرد.

حال با انتخاب یکی از این دو گزینه که متناسب با تغییرات داده شده در سند ورد میباشد اقدام به بروز رسانی فهرست ساخته شده نمایید.

امیدوارم از این آموزش نهایت بهره را برده باشید. تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود، بدرود و موفق باشید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۵۴ دیدگاه

  1. سلام بسیار سپاسگزارم از آموزش عالی و زحمتی که کشیدید و بی توقع دانش و آگاهی خود را در اختیار دیگران قرار دادید. بسیاری از سایتها برای ارائه آموزش محدودیت گذاشته و تنها به اعضای گروه آموزش می دهند و اگر کسی بخواهد عضو شود همه اجدادش را جلوی چشمانش می آورند! به هر حال از مطالب ارائه شده بسیار بهره بردم .

  2. سلام من عکس ها و جدول هام رو به همین روش فهرست بندی می کنم مثلا اولین عکس فصل ۲ رو به عنوان ۲-۱ می ذارم اما نمی دونم چرا بهم می ریزه می شه ۰-۱ یعنی شماره فصل می شه صفر این اتفاق برای تمام عکس ها و جدولام میفته چرا واقعا عصصصبیم کررررده

  3. دستت در نکنه عالی

  4. سلام. وقت بخیر. یه سوال داشتم از حضورتون. توی فایل word بعضی از صفحاتم چندین تصویر داره که وقتی عنوان میذارم براشون، به ای این که از بالا به پایین عکس ها شماره دار بشن، بزرگترین شماره میاد برای عکس اول و کوچکترین شماره میاد برای عکس پایین صفحه م . در واقع ترتیب شماره ها نزولی هست توی هر صفحه .
    چه کار باید کرد، ممنون میشم راهنمایی م کنین.
    سپاس

  5. بسیاری عالی تشکر بابت مطالب بسیار مفید تون موفق و موید باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*