اخبار سایت
آرامش اگر همیشگی باشد سستی و پلشتی در پی دارد - ارد بزرگ
خانه / سيستم هاي مديريت محتوا / اپن کارت / آموزش گرفتن بک آپ از دیتابیس و ریستور آن در Cpanel
آموزش گرفتن بک آپ از دیتابیس و ریستور آن در Cpanel - کاور

آموزش گرفتن بک آپ از دیتابیس و ریستور آن در Cpanel

سلام. در این آموزش شما را با نحوه گرفتن بک آپ (نسخه پشتیبان) از اطلاعات دیتابیس در محیط phpMyAdmin واقع در کنترل پنل Cpanel (سی پنل) و همچنین باز گرداندن بک آپ گرفته شده آشنا خواهیم کرد. گرفتن بک آپ از دیتابیس برای مدیر یک سایت بسیار اهمیت دارد. بعضی مواقع بر اثر مشکلات سروری، هکرها، تغییر اشتباهی تنظیمات و… ممکن است اطلاعات و مطالب سایتتان از بین برود. برای اینکه اطلاعات شما از این اتفاقات مصون بماند باید به طور منظم از دیتابیس سایت خود بک آپ گرفته تا اطلاعات آن را همیشه داشته و هروقت که مشکلی به وجود آمدن بتوانید به راحتی اطلاعات سایت خود را دوباره بازگردانید. در این آموزش من به شما نحوه بک آپ گرفتن در کنترل پنل سی پنل و همچنین بازگرداندن آن را برای شما توضیح خواهم داد. پس با من همراه باشید.

شروع آموزش :

بک آپ گرفتن از دیتابیس سایت در phpMyAdmin

مرحله اول : برای شروع، ابتدا وارد کنترل پنل هاست / سرور خود شوید و از بخش Databases گزینه phpMyAdmin را انتخاب کرده تا به قسمت مدیریتی دیتابیس های ساخته شده خود وارد شوید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-01

حالا از ستون سمت چپ صفحه، بر روی علامت + کنار نام کاربری هاست خود کلیک کرده تا زیر مجموعه های آن باز شود. سپس بر روی نام دیتابیس ساخته شده خود کلیک کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-02

مرحله دوم : حال از گزینه های بالایی صفحه، بر روی گزینه Export کلیک کنید تا وارد بخش بک آپ گرفتن از اطلاعات دیتابیس انتخاب شده شوید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-03

مرحله سوم : حالا در این بخش باید نوع و فرمت بک آپ را مشخص نمایید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-04

از قسمت Export Method باید تنظیمات و نوع فشرده سازی بک آپ را مشخص نمایید.

Quick – display only the minimal options : با انتخاب این گزینه با تنظیمات حداقل و پیشفرض نرم افزار میتوانید از اطلاعات دیتابیس بک آپ بگیرید. بدیعی است که با انتخاب این گزینه فشرده سازی بر روی بک آپ ارائه شونده اعمال نشده و در نتیجه حجم اطلاعات بک آپ در آینده بسیار زیاد خواهد شد.

Custom – display all possible options : اما با انتخاب این گزینه، به تنظیمات پیشرفته تری دسترسی خواهید داشت و همچنین میتوانید فشرده سازی را برای بک آپ ارائه شونده اعمال نمایید تا حجم بک آپ بسیار کم شود. (این بخش را در ادامه یشتر توضیح خواهیم داد)

از قسمت Format نیز باید نوع فرمت خروجی بک آپ ارائه شده را مشخص کنید. انتخاب فرمت دلخواه با توجه به خواسته های شما متفاوت خواهد بود، ولی بهتر است بر روی گزینه پیشفرض (SQL) گذاشته شود.

گرفتن بک آپ سریع از دیتابیس:

با توجه به توضیحات بالا، برای گرفتن بک آپ سریع از دیتابیس، گزینه Quick – display only the minimal options را فعال کنید. سپس از بخش Format گزینه SQL را انتخاب کرده و بر روی گزینه Go کلیک کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-05

با انجام این کار به راحتی میتوانید از اطلاعات دیتابیس مورد نظر خود بک آپ تهیه کنید. اما همان طور که گفته شد از معایب این روش این است که فشرده سازی بر روی فایل ارائه شونده بک آپ اعمال نشده و در نتیجه حجم فایل ارائه شونده بک آپ زیاد خواهد شد.

پس برای اعمال فشرده سازی و سپس گرفتن بک آپ باید از روش زیر استفاده کنید.

گرفتن بک آپ از دیتابیس با تنظیم فشرده سازی :

برای این کار از بخش Export Method ، گزینه Custom – display all possible options را انتخاب کنید.

با انجام این کار، امکانات بیشتری در زیر این گزینه باز خواهد شد.

حال برای اعمال فشرده سازی، از قسمت Output بر روی باکس کناری گزینه  Compression کلیک کرده و از گزینه های نمایش داده شده، Zipped یا gzipped را انتخاب کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-06

حال برای دانلود فایل بک آپ با اعمال عملیات فشرده سازی، از پایین صفحه بر روی گزینه GO کلیک کنید.

تبریک! تا این لحظه به راحتی توانستید از اطلاعات دیتابیس مورد نظرتان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در ادامه نحوه وارد کردن نسخه پشتیبان گرفته شده را برای شما شرح خواهیم داد.

بازگرداندن بک آپ گرفته شده در phpMyAdmin

در این قسمت میخواهم به شما نشان دهم که چگونه میتوان اطلاعات دیتابیس را برگرداند یا به اصطلاح (Restore) کرد. ما در این آموزش فرض را بر این میگیریم که به علت مشکلات دیتابیش شما پاک شده است. توجه داشته باشید که اگر دیتابیس شما موجود باشد حتما باید دیتابیس خالی باشد در غیر این صورت بک آپ ریستور نخواهد شد (یعنی هیچ Tableی در آن موجود نباشد) پس اگر دیتابیس خالی موجود بود از پنل سمت چپ بر روی علامت + کناری نام کاربری ورود پنلتان کلیک کنید تا زیر مجموعه های آن باز شود. سپس بر روی نام دیتابیس مورد نظر خود کلیک کنید.

و بقیه مراحل را طبق این آموزش طی کنید.

بری شروع کار، همانند مرحله اول این آموزش به کنترل پنل cpanel وارد شوید. و از بخش Databases گزینه phpMyAdmin را انتخاب کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-01

سپس از بالای صفحه بر روی گزینه Import کلیک کنید تا وارد بخش برگرداندن (ریستور) دیتابیس مورد نظر شوید.

حال از قسمت File to Import ، بر روی گزینه Browse کلیک کنید تا پنجره جستجو در فایل های کامپیوترتان باز شود. سپس در این پنجره به محلی که فایل بک آپ را در آن ذخیره کرده بودید وارد شده، فایل بک آپ را انتخاب کرده و بر روی گزینه Open کلیک کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-07

حالا کافیست از پایین پنجره بر روی گزینه Go کلیک کنید. در این صورت دیتابیسی که از آن بک آپ گرفته بودید ساخته شده و اطلاعات درون آن هم بازیابی میشوند. شما میتوانید دیتابیس ریستور کرده خود را از پنل سمت چپ صفحه مشاهده کنید.

backup-restore-cpanel-phpmyadmin-08

با این کار به راحتی میتوانید اطلاعات دیتابیس مورد نظرتان را با موفقیت ریستور کنید.

امیدوارم از این آموزش استفاده کرده باشید. تا آموزشی دیگر موفق و پیروز باشید.

درباره محمدرضا مقدم

خوشحالم که از وب سایت آموزشی دیجیتال آرت دیدن میکنید

۸ دیدگاه

  1. salam.man be tazegi shoro be yadgiri ves bazi ba wordpress kardam . donble ye ghaleb khob migardam,ghaleb site shoma raygan hast?age hast mitonam in ghalebo dashte basham????

  2. مرسی

  3. سپاس فراوان از آموزش های خوب شما

  4. ممنون
    خیلی عالی بود

  5. سلام فرقش با بک آپ home directory چیه؟

  6. خیلی عالی بود آموزش های دیگه هم در این زمینه قرار بدید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*