اخبار سایت
مهمترین خطر در زندگی خطر نکردن است، فردی که خطر نکند، چیزی انجام نمی دهد، چیزی ندارد، چیزی نیست و چیزی نمی شود - نورمن وینسنت پیل
خانه / گرافيك / فتوشاپ / آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۱۲) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (eyedropper tool)

آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۱۲) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (eyedropper tool)

 

زندگی کتابی است پر ماجرا، هیچ گاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز …

همراهان آموزش ویژه فتوشاپ ! سلام ، امروز در خدمت شما هستیم با ادامه آموزش ابزارهای انتخاب و امروز آخرین ابزار از این بخش رو به نام eyedropper tool آموزش میدیم . در جلسه گذشته Crop آشنا شدید. میریم سراغ آموزش.

مقدمه : ما در طراحی از رنگ های بسیار متنوعی استفاده می کنیم، حتما تا به حال برای شما پیش آمده که بخواهید از یک رنگ خاص بهره ببرید، همانطور که میدانید هر کدام از رنگ ها از کد خاصی برای شناسایی برخوردارند. اما اگر رنگ مد نظر شما در یک تصویر باشد چگونه از آن برای طراحی جاری خود استفاده نمایید؟؟! اینجاست که ابزار قطره چکان به کمک شما خواهد آمد و رنگ مورد نظر را نمونه گیری کرده و تحویل شما می دهد!

J11-1

————————————————————————————–

 

J11-2222 نام  ابزار :  Eyedropper Tool                      کلید میانبر (کیبورد) : I

کاربــرد : ابزار مورد علاقه من است! چرا که هر رنگی در هر تصویری که بخواهید بوسیله این ابزار قادر به انتخاب آن هستید! و در اصل این ابزار یک نمونه رنگی از قسمتی که شما در تصویر مورد نظر بروی آن کلیک می کنید انتخاب می نماید .

نکته : تصویر مورد نظرتان را در فتوشاپ باز نمایید و سپس با استفاده از این ابزار به قسمت دلخواه رفته و کلیک نمایید مشاهده می کنید رنگ آن قسمت انتخاب شده است.چنانچه قبل از کلیک کلید Alt را نگه داشته باعث تغییر رنگ زیرین شما می شود ( منظور Foreground  و  Background می باشد که در ادامه توضیح خواهم داد)

توجه : هدف این ابزار انتخاب و نمونه گرفتن رنگ بخشی از تصویر است که مد نظر ما می باشد. خوب همانند روال همیشگی بدون اتلاف وقت میریم سراغ تمرین!

قبل از انجام تمرین لازم می دانم توضیحاتی در خصوص Foreground  و  Background برایتان شرح دهم.

J11-2

در جعبه ابزار فتوشاپ در قسمت مدیریت رنگ ها ، بخش فوق را مشاهده می کنید. شما هنگامی که با فتـوشاپ کار می کنید دو نوع رنگ به نام های  Foreground  (رنگ پس زمینه) و  Background ( رنگ پیش زمینه ) در اختیار دارید.

1)

Background: رنگ پیش زمینه رنگی است که شما از آن برای ترسیم ، انتخاب رنگ ها و پر کردن داخل شکل ها استفاده می نمایید.

Foreground  : رنگ پس زمینه رنگی است که شما برای پر کردن بخش هایی از تصویر که توسط ابزار پاک کن پاک شده اند مورد استفاده قرار می دهید و یا پر کردن به صورت gradient  .

2) برای جابه جایی بین دو بخش رنگی

3) برای تغییر به حالت پیش فرض (رنگ پیش فرض در فتوشاپ سیاه و سفید است)

برای تغییر رنگ دو قسمت ذکر شده کافیست بر روی کادر مربوطه کلیک نمایید (1) که در این صورت کادر محاوره ای Color Picker نمایش داده خواهد شد(2) ، سپس بر روی رنگ مورد نظر کلیک کنید (3) ، می بینید که رنگ بخش مربوطه تغییر می کند (4) :

J11-3

در خصوص کادر محاوره ای Color Picker در بخش به تشریح توضیحات ارائه خواهد شد.

تمرین شماره 1) رسم شکل و انتخاب رنگ از یک تصویر با استفاده از Color Picker و رنگ آمیزی آن.

گام اول) ایجاد یک سند 400 *400 (پیکسل) ، انتخاب ابزار دورچین (1) و رسم شکل مورد نظر (2) :

J11-4

گام سوم) تغییر رنگ Foreground  به رنگ آبی (3) :

J11-5

گام چهارم ) در حالیکه ابزار دورچین را انتخاب نموده اید بر روی بخش رسم شده کلیک راست نمایید و گزینه Fill را برگزینید (4) :

J11-6

گام پنجم ) پنجره Fill نمایش داده می شود، در بخش Contents و درقسمت Use منوی آبشاری را باز نموده و گزینه Foreground color  را انتخاب نمایید. (5)

J11-7

مشاهده می کنید که رنگ بخش انتخابی مورد نظر عینا به رنگ انتخابی پس زمینه تبدیل می شود.

J11-8

تمرین شماره 2) فراخوانی فایل در فتوشاپ و انتخاب رنگ بخشی از تصویر

تصویر زیر را در سیستم خود ذخیره نمایید.

J11-9 

گام اول ) انتخاب ابزار Eyedropper Tool (1) و انتخاب قسمتی مورد نظر تصویر (2) ، سپس مشاهده می نمایید که رنگ پس زمینه بر اساس رنگ انتخابی تغییر یافته است (3).

J11-10

نکته : بصورت پیش فرض با انجام عمل فوق رنگ مورد نظر به پس زمینه اختصاص خواهد یافت. شما می توانید با نگه داشتن کلید Alt در هنگام انتخاب ، رنگ مورد نظر را برای پیش زمینه انتخاب نمایید.

آشنایی با نوار خصوصیات ابزار قطره چکان :

J11-11

Sample Size : در حالت پیش فرض یعنی گزینه Ponit Sample تنها بر اساس رنگی به اندازه یک پیکسل که شما در آن پیکسل کلیک می کنید انتخاب می نماید. که شما با استفاده از منوی آبشاری این قسمت می توانید محدوده انتخابی رنگ را تنظیم نمایید. به عنوان مثال گزینه 3 by 3 average به این معناست که میانگین رنگی به اندازه 3پیکسل دراطراف قطره چکان انتخاب خواهد شد.

Sample : در این بخش می توانید تعیین کنید ابزار قطره چکان تاثیرش بر روی تمامی لایه باشد یا فقط لایه انتخابی.

Show Sampling Ring : با فعال نمودن این گزینه شما می توانید به هنگام کلیک کردن و نگه داشتن کلیک رنگ مورد نظر را قبل از انتخاب مشاهده کنید.

خوب ابزار اصلی این مجموعه آموزش داده شد ، در زیر بطور مختصر اشاره ای به ابزارهای زیرمجموعه می شود.

Color Sampler Tool : به کمک این ابزار شما می توانید نقاطی از تصویر (به تعداد 4 نقطه) را کلیک کرده و اطلاعات مربوط به آن نقاط را مشاهده نمایید. (در پالت Info که در سمت راست برنامه باز خواهد شد) . همچنین با کلیک بر روی گزینه Clear تمامی اطلاعات و نقاط فرضی بر روی تصویر پاک خواهد شد.

Ruler tool : این ابزار همانند خط کش که همگی شما با آن آشنایی دارید عمل می نماید. با انتخاب این ابزار و انتخاب نقطه اول و سپس نقطه دوم اطلاعاتی از جمله محل، مسافت و زاویه در پالت Info به نمایش در خواهد آمد.

Note tool : با استفاده از این ابزار شما می توانید در سند جاری و با کلیک کردن در هر کجای سند یادداشتی را بنویسید. تا دفعه بعدی که سند باز می شود این یادداشت نیز همراه سند باشد اما چاپ نمی شود.

—————————————————————————————-

دوستان من بخش ابزارهای انتخابی در اینجا به پایان رسید! امیدوارم با تمرین به خوبی ابزارهای این بخش که بسیار در طراحی شما کاربرد دارند فرا گرفته باشید. برای تنوع و تا قبل از شروع آموزش ابزارهای بخش روتوش و نقاشی در جلسات سراغ پالت Layer که جزء اصلی ترین پالت ها در فتوشاپ است می رویم و یکسری تمرینات انجام خواهیم داد.

برای آشنایی و ارجاع به جلسات قبل و بعد این آموزش، اینجا کلیک کنید

درباره حسین رحیم پور

اینجانب حسین رحیم پور (رایـان گرافیــک) ، طــــراح گرافیک و فعــــال در تولیــد نرم افـــزارهای چند رسانه ای هستم ؛ امیدوارم بتونم در ارتقاء دانش شما دوستان علاقمند تاثیری هرچند اندک داشته باشم.

۱۹ دیدگاه

  1. چقدر زیباست وقتی چیزی می آموزی و فقط نگاهت به آسمان است تا نتیجه تلاشت را پاداشی ماندگار عطا فرماید.ممنون به خاطر خوبی هایت و منتظر برای آموختن بیشتر داناییهایت

  2. عالی بود.من خیلی از مطالبتون استفاده میکنم.منتظر جلسه های بعد هستم.موفق باشید.

  3. کارتون عالیه. ممنون 🙂

  4. سلام
    از مطالبتون متشکرم
    می خواستم بپرسم تو یه آموزشگاه با چند جلسه(۱.۵-۲) میشه فوتوشاپ رو از مقدماتی تا پیشرفته خوب یاد گرفت؟

    • سلام دوست من! اگه منظورتونو خوب فهمیده باشم داخل پرانتز ساعت آموزشی رو گفتید، ببینید فتوشاپ و کلا نرم افزارهایی از این دست که وسعت زیادی از لحاظ کار کردن دارند نمیشه ساعت آموزشی یا جلسه براشون تعیین کرد چون سطح یادگیری متفاوته. اما خوب در برخی آموزشگاه ها برابر اعلام سازمان فنی حرفه ای مثلا مقدماتی رو ۵۰ یا ۸۰ ساعت در نظر میگیرند و در برخی دیگه ….! فقط اینو میخوام بگم اگه علاقه و پشتکار باشه واقعا میتونید یاد بگیرید.

  5. ممنون از سایت خوبتون
    موفق باشید

  6. سایت تون فوق العاده است. ازتون ممنونم.من خیلی چیزا ازتون یاد گرفتم.ممنوناز محبت تون.موفق و سلامت باشین.

  7. سایت فوق العاده خووووووووووووووووووووبی دارید
    مطالب بسیار آموزنده و مفید بود
    موفق باشید

  8. دمتون گرررررررررررررررم ممنون از مدیر سایت

  9. سلام و خسته نباشید
    ببخشید قسمت های بعدی رو نذاشتید؟

  10. سلام وقتتون بخیر
    با تشکر مطالب فوق العاده کامل و خوبتون
    میخاستم بدونم آیا کپی برداری از مطالبتون با ذکر منبع اشکالی داره؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*