اخبار سایت
اگر می خواهی کسی را بزرگ کنی، پیوسته از او به دشمنی یاد کن - اردبزرگ
خانه / گرافيك / فتوشاپ / آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۱۰) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (Magic Wand tool)

آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۱۰) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (Magic Wand tool)

هرگز برای شروع دیر نیست …!

دوست من و همراهان وبسایت دیجیتال – آرت سلام! متاسفانه به دلایلی بروز کردن بخش آموزش فتوشاپ به تاخیر افتاد این مدت ، از همه دوستان عزیز عذرخواهی میکنم. اگه یادتون باشه جلسه قبل با مجموعه ابزارهای LASSO آشنا شدین ، امروز میخوایم بریم سراغ یک ابزار قدرتمند برای انتخاب اما با این تفاوت که بر اساس میزان و شدت رنگ کار میکنه!

J10-01

—————————————————————————————————————–

J10-00  نام ابزار : Magic Wand Tool کلید میانبر (کیبورد) : W

کاربــرد : این ابزار به ابزار جاویی معروف است! بله ، شما می توانید با این ابزار بر اساس تغییر رنگ در یک تصویر انتخاب قسمتی از آن را انجام داده ، و وسعت انتخاب را نیز تعیین نمایید.

نکته : شما می توانید حساسیت این ابزار به تغییر رنگ تصویر را از نوار تنظیمات ( نوار مخصوص هر ابزار که با انتخاب ابزار مذکور در بالای برنامه باز می شود ) و گزینه Tolerance تنظیم نمایید. مثال : جهت پاک نمودن زمینه عکس افراد که دارای رنگ یکدست یا رنگهای نزدیک بهم باشد!

بصورت پیش فرض مجموعه این ابزار بر روی Quick Seletion tool قرار دارد، شما می توانید با کلیک کردن بر روی این ابزار و نگه داشتن آن گزینه دوم یعنی Magic Wand tool را انتخاب نمایید. یا با کلیدهای ترکیبی Shift + W بین ابزارهای این مجموعه حرکت نمایید.

تمرین 1) به عکس زیر توجه کنید ، این عکس از چندین لایه رنگی که بنده ساختم ایجاد شده، تفاوت رنگ های در اون کاملا مشخص هستش، پس وقت استفاده از عصای جادویی هستش!

قبل از هرچیز عکس زیر را در سیستم خود ذخیره نمایید و سپس در برنامه فتوشاپ وارد کنید.

J10-02

گام اول) انتخاب ابزار Magic Wand tool (1) و سپس کلیلک بر روی محدوده سبز کم رنگ (2).

J10-03

همانطور که میبینید لایه ای که رنگ آن سبز کم رنگ بود براحتی و به سرعت هرچه تمام به حالت انتخاب درآمده و آماده هرگونه تغییر شماست!

گام دوم) حال رنگ آن با استفاده از روش های گفته شده جلسات قبل (کلیدهای ترکیبیCtrl + B ) تغییر دهید (3) و نتیجه کار را مشاهده کنید (4).

J10-04

به همین روش شما می توانید قسمت های دیگر تصویر را نیز انتخاب و تغییرات مورد نظر را اعمال کنید.

همچنین شما می توانید در تصاویری که از رنگ های شبیه به هم و با شدت کم ساخته شده اند از ترکیب ابزار Magic و Lasso برای دقت بیشتر استفاده کنید.

تمرین 2) هدف ما از این تمرین ابتدا استفاده از ابزار Magic برای انتخاب بخشی از تصویر مورد نظر که رنگ آن بخش بهم نیزدیک است و سپس استفاده از ابزار Lasso برای انتخاب دقیق تر شکل . پس ابتدا عکس زیر را در سیستم خود ذخیره و سپس در فتوشاپ باز کنید.

J10-05

گام اول) با استفاده از ابزار Magic در ناحیه مشخص شده کلیک نمایید.

نکته : در اینجا گزینه Tolerance بسیار حائز اهمیت است اهمیت است چراکه حساسیت ابزار Magic را تعیین می نماید، ابتدا من Tolerance را بر روی 6 قرار داده و بر روی بخشی از تصویر کلیک می کنم (1)

J10-06

J10-07

همانطور که مشاهده می کنید هدف من انتخاب تصویری است که در محدوده کادر قرمز رنگ قرار گرفته است، اما با Tolerance برابر 6 میبینید که تنها قسمت نامنظمی از شکل موردنظر انتخاب شده است. بله درست حدس زدید باید Tolerance را تغییر داده و عدد آنرا بزرگتر نمایید.

گام دوم ) من Tolerance را بر روی عدد 41 تنظیم می نمایم و دوباره در ناحیه موردنظر کلیک می کنم.نتیجه را در زیر مشاهده کنید (2)

J10-08

در شکل فوق میبینید که قسمت موردنظر انتخاب شد! اما هنوز بخش زیرین آن انتخاب نشد است حال بایستی از ابزار Lasso که قبلا توضیح داده شد استفاده نمایید.

گام سوم) انتخاب ابزار Polygonal Lasso tool را انتخاب نمایید (3) و سپس از تکنیک Zoom که قبلا توضیح داده شد (با استفاده از کلیدهای ترکیبیCtrl + “+” و سپس با استفاده از کلید Space کیبورد و با کمک موس ) بخش مورد نظر را بزرگنمایی کرده تا با دقت بیشتریکار را ادامه دهید، در حالیکه قسمت فوقانی در مرحله قبل به حالت انتخاب درآمده با استفاده از کلید Shift (برای اضافه نمودن قسمت جدید به حالت انتخاب قبلی یادونه که؟؟!) شروه به افزودن بخش جدید تصویر می نماییم. (4)

J10-09

همانطور که میبینید بخش زیرین نیز به بخش انتخابی اضافه شد، اما فعلا مونده! قسمت نوشته شده بر روی شکل جزء بخش انتخابی نمی باشد باز هم استفاده از ابزار Ploygonal Lasso tool !

گام چهارم) مجددا ابزار Plygonal lasso tool را انتخاب نمایید و در حالت Add to selection (یا با نگه داشتن کلید شیفت) نوشته را نیز به بخش انتخابی اضافه نمایید تا در هنگام جا به جایی این قسمت نوشته روی تصویر نیز همراه آن جا به جا گردد .(5)

J10-10

تصویر نهایی بصورت شکل زیر است :

J10-11

حال می توانید بخش مورد نظر را تغییر رنگ یا مثلا جابه جا نمایید! به همین راحتی …

J10-0 نام ابزار : Quick selection tool       کلید میانبر (کیبورد) : W

کاربــرد : همانطور که از اسم این ابزار پیداست برای انتخاب سریع است . این ابزار نیز همانند ابزار Magic عمل می نماید، یعنی بر اساس شدت رنگ لایه ها، اما از ابزار مجیک بسیار قوی تر عمل مینماید و لبه ها را به خوبی تشخیص می دهد!

نکته : با استفاده از این ابزار می توان با کلیک کردن و حرکن بر روی نواحی مورد نظر بخش هایی را انتخاب نمود.

در خصوص ابزار اول از این مجموعه یعنی Quick selection tool باید گفت این ابزار نیز همانند ابزار Magic عمل می نماید، یعنی بر اساس شدت رنگ لایه ها، اما از ابزار مجیک بسیار قوی تر عمل مینماید و لبه ها را به خوبی تشخیص می دهد!

کار با این ابزار را با توجه به تمرینات فوق بر عهده خود شما می گذارم! پس شروع کنید….

—————————————————————————————————-

انشاا.. این جلسه براتون مفید بوده باشه ، چنانچه سوالی بود بنده در خدمت شما هستم. در جلسه بعدی سراغ دو ابزار دیگر از مجموعه ابزارهای انتخابی خواهیم رفت.

برای آشنایی و ارجاع به جلسات قبل و بعد این آموزش، اینجا کلیک کنید

درباره حسین رحیم پور

اینجانب حسین رحیم پور (رایـان گرافیــک) ، طــــراح گرافیک و فعــــال در تولیــد نرم افـــزارهای چند رسانه ای هستم ؛ امیدوارم بتونم در ارتقاء دانش شما دوستان علاقمند تاثیری هرچند اندک داشته باشم.

۹ دیدگاه

  1. سلام سایت خوبی دارید اگر امکان داره آموزش اضافه کردن “مه”خرده شیشه”یا مدلهای دیگه به ابزار براش را هم توضیح بدهید “ممنون

    • با سلام دوست من! ممنون از نظر گرمتون. قسمتی که شمار به اون اشاره در آموزش های بعدی خواهد آمد بعد از به اتمام رسیدن آموزش کلی نرم افزار ، بخش های درخواستی راه اندازی خواهد شد

  2. سلام دوست عزیزم
    آموزش هایت به زبان ساده و روان است و من به شخصه استفاده زیادی بردم
    خواهشی که دارم این است لطف کن برای آپ کردن قسمت های بعدی سریعتر اقدام کن تا طرفدارانت را زیاد منتظر نگذاری(حداقل هفته ای دو جلسه داشته باشیم عالیست، علی یارت، خدا نگهدارت)

    • سلام دوست من ! خوشحالم از اینکه در جمع گروه دیجیتال آرت هستید، انشاا.. به زودی همین امر محقق خواهد شد.

  3. مشتاقانه منتظره جلسه جدید آموزش های شما هستیم

  4. سلام
    لطفا تا از ادامه آموزش سرد نشدیم جلسه ۱۱ را برامون بذار ممنون

    • سلام دوست من! بله حق با شماست بنده مدتی به دلیل مشغله کاری نبودم …انشاا.. به زودی جلسه بعدی بارگزاری خواهد شد

  5. سلام اموزش ها عالیه منتظر اموزش های بیشتر هستیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*