اخبار سایت
خطاهای بشری، اول رهگذر است و بعد میهمان، چندی نمی‌گذرد که صاحب‌خانه می‌شود - فرانسوا ولتر
خانه / آموزش های کاربردی / چگونه متوجه شویم از آی پی داینامیک یا استاتیک استفاده میکنیم؟

چگونه متوجه شویم از آی پی داینامیک یا استاتیک استفاده میکنیم؟

چگونه متوجه شویم آی پی مورد استفاده شبکه داینامیک است یا استاتیک؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. خب همانطور که میدانید آی پی استاتیک به یک آی پی ثابت و اختصاصی گفته میشود و آی پی داینامیک هم میتواند برای بسیاری از افرادی که از یک ISP استفاده میکنند مورد استفاده و تغییر یابد.

برای آی پی ثابت یا استاتیک معمولا سرویس دهنده اینترنتی که از آن سرویس خود را خریداری نموده اید یک هزینه ثابت که ماهیانه باید آن را پرداخت کنید به هزینه کل سرویس مورد نظر اضافه خواهد کرد که این مورد کاملا اختیاری است و شما میتوانید متحمل این هزینه نشوید.

معمولا درصد زیادی از استفاده کنندگان اینترنت از آی پی داینامیک استفاده میکنند (حداقل در ایران) از این بابت هم هزینه اضافی را متحمل نمیشوند.

حال در این آموزش ما با استفاده از دو راه به شما نشان میدهیم که چگونه میتوان متوجه شوید که از آی پی استاتیک استفاده میکنید یا داینامیک، پس همراه ما باشید.

نکته: این آموزش در ویندوز های 7، 8 و 10 کاربرد خواهد داشت.

سوال از سرویس دهنده اینترنت ISP در مورد آی پی داینامیک یا استاتیک

یکی از راه های ساده متوجه شدن این موضوع این است که با شماره پشتیبانی سرویس دهنده خود تماس گرفته و از آن ها در این مورد سوال کنید، آن ها میتوانند به سوال شما پاسخ دهند پس نگران نباشید. یک پشتیبانی خوب باید به تمامی نیازهای کاربران خود پاسخ دهد. پس ساده ترین راه برای این کار پرسش از سرویس دهنده اینترنت میباشد.

بررسی نوع آی پی داینامیک یا استاتیک از طریق Command prompt ویندوز

برای اینکه از طریق خود ویندوز متوجه استاتیک یا داینامیک بودن آی پی شوید کافیست ابتدا برنامه Command prompt را اجرا نمایید. (با جستجو در برنامه های ویندوز به راحتی به این برنامه دسترسی خواهید داشت)

حال در این برنامه عبارت ipconfig/all را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید.

ip-static-or-dynamic-01

اکنون اطلاعات مختلفی در مورد شبکه به شما نمایش داده میشود. کمی به پایین اسکرول کرده تا به ناحیه Ethernet adapter Local Area Connection برسید.

اگر در کنار نوشته DHCP Enabled عبارت Yes نوشته شده بود به این معناست که از آی پی داینامیک استفاده میکنید. ولی اگر No نوشته شده بود به معنی استفاده از آی پی استاتیک میباشد.

ip-static-or-dynamic-02

امیدوارم از این آموزش استفاده کرده باشید.

درباره محمدرضا مقدم

خوشحالم که از وب سایت آموزشی دیجیتال آرت دیدن میکنید

۴ دیدگاه

  1. سلام و ممنون از سایت خوبتون
    یه سوالی دارم و اون اینکه دونستن این مساله غیر از اینکه برای اطلاعمون هست چه مزیت یا نکته ای داره؟
    یعنی تفاوت دینامیک یا استاتیک بودن آی پی تاثیری در روند اینترنت یا شبکه یا.. داره؟

  2. سلام ببخشید ایا باید استاتیک ایپی رو خرید؟ یا اینکه میشه مجانی گرفتش؟ من از وی پی ان برای این استاتیک ایپی یک بار استفاده کردم ایپیم خوشبختانه تغییر نکرد اما دوستانم نمیتوانستند به گیم سرور من ملحق شوند اما با داینامیک ایپی میشد راه حلی هست که بتونم ایپی استاتیک رو بدون وی پی ان یا بدون خریدنش بگیرم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*