اخبار سایت
اگر می خواهی کسی را بزرگ کنی، پیوسته از او به دشمنی یاد کن - اردبزرگ
خانه / گرافيك / فتوشاپ / آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ
آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ

درود بر شما همراهان گرامی که آموزش های فتوشاپ را از سایت Digital-Art.ir دنبال میکنید و درود برشما عزیزی که هم اکنون به جمع بازدید کنندگان این سایت اضافه شده اید. در این آموزش در خدمت شما هستم با آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ . امیدوارم از این آموزش که در کارهای گرافیکی کاربرد زیادی دارد لذت ببرید.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ

مرحله اول :

ابتدا تصویر مورد نظری را که باید تایپو گرافی برحسب آن ساخته شود را توسط برنامه فتوشاپ باز کنید. من از تصویر زیر با سایز 700×620 استفاده کرده ام که تصویر کوچک شده آن را مشاهده میکنید.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-1

حال ابزار Quick Selection Tool را از نوار ابزار سمت چپ برنامه انتخاب کنید و اقدام به انتخاب کردن قسمت اصلی تصویر (که قصد دارید تایپو گرافی سازی را روی آن انجام دهید) نمایید. نوار تنظیمات این ابزار در پنل بالایی برنامه باز خواهد شد که شما میتوانید از این نوار تنظیمات اقدام به انتخاب سایز مناسب این ابزار نمایید. من برای این آموزش از سایز 45 این ابزار استفاده خواهم کرد.

نکته 1 : شاید نیاز داشته باشید از سایز کوچکتر و یا بزرگتری از این ابزار انتخابی استفاده نمایید. به پنل بالای برنامه و نوار تنظیمات این ابزار مراجعه کنید و سایز قلم را کوچکتر و یا بزرگتر نمایید.

نکته 2 : اگر قسمتی از تصویر به حالت انتخاب شده درآمد و شما قصد انتخاب کردن این قسمت را نداشتید، کلید Alt از صفحه کلید را بفشارید تا نوع این ابزار به حالت منفی تغییر کند و همزمان اقدام به کشیدن بر روی قسمت مورد نظر کرده تا از حالت انتخاب خارج شود. این کار با کلیک بر روی دکمه نوع منفی این ابزار از نوار تنظیمات موجود در پنل برنامه نیز امکان پذیر است.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-2

حال با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+C اقدام به کپی کردن قسمت انتخاب شده نمایید.

مرحله دوم :

یک داکیومنت جدید با سایز دلخواه خود و یا سایز متناسب با تصویر کپی شده بوجود آورید. من برای این آموزش سایز داکیونت جدید را 850×600 در نظر گرفته ام و نام این لایه از این پس Background میباشد.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-3

حال ابزار Paint Bucket Tool را از نوار ابزار سمت چپ برنامه انتخاب کرده، رنگ پیش زمینه را به مشکی با کد رنگی 000000# تغییر دهید و اقدام رنگ کردن بکگراند با رنگ انتخابی نمایید.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-4

حالا کلید ترکیبی CTrl+ V را از صفحه کلید بفشارید تا تصویر کپی شده شما در لایه ای جدید و به روی لایه Background انتقال یابد. نام این لایه از این پس Picture خواهد بود. توجه داشته باشید اگر تصویر وارد شده به داکیومنت بزرگ باشد با فشردن همزمان کلید Ctrl+T و استفاده از قابلیت Free Transform میتوانید تصویر را به اندازه دلخواه کوچک نمایید.

تا این لحظه تصویر زیر حاصل کارماست.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-5

مرحله سوم:

در این مرحله ابزار Horizontal Type Tool را از نوار ابزار سمت چپ برنامه انتخاب نمایید و اقدام به تایپ متن مورد نظر بر روی کل داکیومنت نمایید و یا متنی را که از جای دیگری کپی کرده اید را وارد نمایید. توجه کنید که متن انتخاب شده و وارد شده شما حداقل روی تصویر را بطور کامل بپوشاند. پس از انتخاب ابزار Horizontal Type Tool در نوار تنظیمات این ابزار که در پنل بالای برنامه باز خواهد شد اقدام به تغییر فونت، سایز و نوع آن نمایید. سایز فونت متن نسبت به ابعاد تصویر متغیر میباشد ولی بهتر است که از فونت کوچکتر و حالت Bold آن استفاده نمایید. مثلا من در این آموزش از فونت Arial با سایز 14 و حالت بولد ورنگ سفید با کد رنگی ffffff # استفاده کرده ام.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-6

نکته : بهترین رنگ برای متن در ایجاد یک تایپوگرافی رنگ سفید میباشد.

پس از وارد کردن متن مورد نظر به مسیر Type->Rasterize Type Layer بروید. با انتخاب این گزینه لایه متن شما به لایه عکس تغییر شکل خواهد داد که در تصویر زیر این تغییر نشان داده شده است

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-7

نکته : حتما دقت داشته باشید که لایه متن در کادر لایه ها در حالت انتخاب شده باشد.

مرحله سوم :

در این مرحله شما باید متن تایپ شده در اطراف تصویر اصلی را حذف نمایید.

برای این کار دوروش وجود دارد. روش اول این است که بوسیله انتخاب ابزار Eraser Tool از نوار ابزار سمت چپ برنامه و انتخاب سایز مناسب آن اقدام به پاک کردن قسمت های اضافی لایه متن نمایید.

اما روش دوم که روشی ساده تر و سریعتر میباشد. ابتدا از کادر لایه ها لایه تصویر اصلی با نام picture را انتخاب کنید. سپس کلید Ctrl از صفحه کلید را فشرده و بصورت همزمان اقدام به کلیک بر روی این لایه در کادر لایه ها نمایید. حال شاهد انتخاب شده دور تا دور  تصویر اصلی خواهید بود.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-8

سپس به مسیر Select->Inverse بروید. با انتخاب این گزینه شاهد هستید که تصویر اصلی از حالت انتخاب شده خارج شده و تمامی قسمت های باقیمانده به حالت انتخابی تغییر وضعیت خواهند داد. حال از کادر لایه ها لایه متن را انتخاب کنید. سپس کلید Delete از صفحه کلید را بفشارید تا قسمت های اضافی لایه متن بطور کامل حذف گردند.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-9

مرحله چهارم :

به کادر لایه ها بروید و لایه تصویر اصلی (Picture)  را به بالای لایه متن انتقال دهید. برای این کار بر روی لایه Picture کلیک کرده و با دراگ کردن، آن را به بالای لایه متن انتقال دهید

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-10

در حالی که لایه تصویر اصلی در کادر لایه ها در وضعیت انتخاب شده قرار دارد، Blending Mode لایه را به حالت Overlay تغییر دهید تا متن شما از زیر این لایه قابل رویت گردد.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-11

حالا لایه متن را انتخاب کرده و مقدار Opacity  آن را به مقدار لازم کاهش دهید تا توازن بین متن و تصویر برقرار شده و حالت تایپوگرافی مورد نظر ایجاد گردد. من برای این آموزش مقدار Opacity لایه متن را به 35% کاهش داده ام. هرچه مقدار Opacity را کاهش دهید، مقدار محو شدگی متن و تصویر بیشتر خواهد شد.

نکته : تصویر قرار داره شده بعنوان تصویر شاخص با در صد Opacity بالاتر میباشد.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-12

تصویر نهایی ایجاد شده بصورت زیر میباشد.

آموزش ساخت تایپوگرافی ساده در فتوشاپ-13

برای مشاهده تصویر در سایز واقعی اینجا کلیک کنید

امیدوارم از این آموزش نهایت استفاده را برده باشید. تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود بدرود و موفق باشید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۵ دیدگاه

  1. با سلام من وقتی منویfilterباز میکنم برای رتوش صفحه سیاه میشه واصلا تا کامپیوتر کار نمیکنه تا ریست نشه علت چیه؟

  2. عالی بود ممنونم از شما با مطالب آموزشی جذابتون

  3. khili khob bod
    khili sait khobi darin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*