اخبار سایت
در بین تمامی مردم تنها عقل است که عادلانه تقسیم شده، زیرا همه فکر می کنند به اندازه کافی عاقلند - رنه دکارت
خانه / گرافيك / فتوشاپ / آموزش ساخت افکت متن پلاستیکی در فتوشاپ
آموزش ساخت افکت متن پلاستیکی در فتوشاپ-کاور

آموزش ساخت افکت متن پلاستیکی در فتوشاپ

درود بر تمامی همراهان گرامی. امروز در خدمت شما عزیزان هستم با آموزش ساخت افکت متن پلاستیکی در فتوشاپ. امیدوارم از این آموزش نهایت بهره را ببرید.

در این آموزش ما قصد داریم با استفاده از ابزار ها و چند افکت ساده در برنامه فتوشاپ اقدام به ساخت متنی کنیم که بیننده در نگاهی کوتاه به حالت پلاستیک گونه آن پی ببرد. در این آموزش سعی شده تا از ساده ترین و کوتاهترین روش استفاده شود تا به نتیجه مطلوب و نهایی کار برسیم.

با من همراه باشید با:

آموزش ساخت افکت متن پلاستیکی در فتوشاپ

مرحله اول :

در اولین مرحله باید اقدام به ایجاد سندی جدید در برنامه فتوشاپ نمایید. برای ساده تر شدن این کار از کلید ترکیبی Ctrl+N در سیستم عامل ویندوز و کلید ترکیبی Command+ N در سیستم عامل مکینتاش استفاده نمایید. من در این آموزش قصد ایجاد سندی جدید با ابعاد 425×550 را دارم که البته این مقدار بنا به نیاز های شخصی شما برای ایجاد متن پلاستیکی دلخواه قابل تغییر میباشد.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-1

مرحله دوم :

حال در کادر لایه ها رنگ پیش زمینه را به رنگ سیاه و رنگ پس زمینه را به رنگ سفید تغییر دهید. برای سهولت انجام کار میتوانید کلید D از کیبورد را بفشارید. سپس ابزار Paint Bucket Toll یا همان سطل رنگ را از نوار ابزار سمت چپ برنامه انتخاب کرده و توسط این ابزار (با کلیک بر روی سند پس از انتخاب ابزار) اقدام به تغییر رنگ متن سند به رنگ سیاه نمایید.

نکته : برای سهولت انجام کار مکیتوانید از کلید ترکیبی Alt+Backspace برای ویندوز و از کلید ترکیبی Option+Delete برای مک استفاده نمایید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-2

مرحله سوم :

حال ابزار Horizontal Type Tool را از نوار ابزار سمت چپ برنامه انتخاب نمایید و یا برای انتخاب این ابزار کلید T را از صفحه کلید بفشارید. سپس به نوار تنظیمات این ابزار که در پنل بالایی برنامه باز شده است مراجعت کرده و نوع فونت دلخواه خود را انتخاب نمایید. توجه کنید که انتخاب فونت های ضخیم تر زیبایی کار شما را دوچندان خواهد کرد. من برای این آموزش از فونت (Berlin Sans FB Demi) و با سایز 210 استفاده خواهم کرد. توجه داشته باشید که نوع این فونت بولد میباشد.

حال کلید X از صفحه کلید را بفشارید تا جای رنگ پیش زمینه و پس زمینه عوض شده و رنگ سفید در کادر لایه ها به حالت پیش زمینه قرار داده شود. حال با استفاده از ابزار Horizontal Type Tool اقدام به تایپ متن دلخواه خود نمایید. من برای این آموزش از نام وب سایت آموزشی که هم اکنون از آن دیدین میکنید با نام Digital-Art استفاده خواهم کرد و متن را در محل مناسبی از سند تایپ خواهم کرد.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-3

نکته : برای تغییر سایز متن تایپ شده در سند میتوانید از کلید ترکیبی Ctrl+T در ویندوز و کلید ترکیبی Command+T در مک استفاده کنید. بدین صورت که ابتدا این کلید ترکیبی را بفشارید، سپس با ظاهر شدن کادر Free Transform به دور متن تایپ شده در یکی از چهار گوشه کادر دور متن که دارای مربع های کوچکی میباشد کلیک کنید و با دراگ کردن همزمان به سمت داخل (برای کوچک کردن متن) و به بیرون (برای بزرگتر کردن متن) اقدام کنید. توجه داشته باشید که در زمان دراگ کردن اگر از کلید Shift استفاده کنید، به ترتیبی که ابتدا این کلید را بفشارید سپس اقدام به دراگ کردن متن نمایید، طول و عرض متن به یک میزان و متناسب با هم تغییر ساز خواهد داشت.

من در این آموزش از این روش استفاده کرده ام و مقداری متن خود را کوچکتر کرده ام!

مرحله چهارم :

حالا پس از اضافه کردن متن دلخواه به سند، قصد دارم رنگ دلخواه را به متن اضافه کنم. انتخاب این رنگ به نیاز شما بستگی خواهد داشت و من برای این متن از رنگ آبی با کد رنگ ( 00d4ff#) استفاده خواهم کرد. اما برای افزودن رنگ به متن ابتدا بر روی دکمه Layer Style که در پایین کادر لایه ها قرا دارد کلیک کنید و با باز شدن کادر گزینه های زیر مجموعه، گزینه …Color Overlay را انتخاب کنید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-4

حال از پنجره باز شده مربوطه بر روی کادر رنگ کلیک کنید

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-5

اکنون شاهد باز شدن پنجره انتخاب و ترکیب رنگ خواهیم بود. از این پنجره رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. همانطور که قبلا ذکر شده است من از رنگ آبی با کد (21a8f6 #) استفاده خواهم کرد که با وارد کردن کد آن در فیلد کد رنگ (که در پایین این پنجره قرار دارد) به آن دست خواهم یافت.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-6

پس از تایید نهایی رنگ انتخاب شده شاهد تغییر رنگ متن به رنگ دلخواه خواهید بود.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-7

مرحله پنجم :

در این مرحله باید به کمک هم اقدام به ایجاد سایه درون متن کنید بصورتی که دور تا دور متن را احاطه کند. برای این کار دوباره اقدام به کلیک بر روی دکمه Layer Style کنید و از کادر باز شده گزینه Inner Glow را انتخاب کنید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-8

حالا در پنجره باز شده (با نام Inner glow) اقدام به ایجاد سایه با مشخصات زیر نمایید:

Inner glow

Blend Mode : Multiply

Opacity : 50%

رنگ سیاه با کد رنگی : (000000)

Source : Edge

Size : 13

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-9

پس از وارد کردن تنظیمات لازم در این کادر، بر روی دکمه Ok کلیک کنید تا تنظیمات تایید و بر روی متن اعمال گردد. نتیجه کار بصورت زیر خواهد بود:

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-10

مرحله ششم :

در این مرحله قصد دارم تا متن را به کمک استایل Bevel & Emboss برجسته کنم. برای این کار ابتدا مطمئن شوید که لایه متن در حالت انتخاب شده است، سپس بر روی دکمه Layer Style موجودر در زیر کادر لایه ها کلیک کنید و با باز شدن کادر زیر مجموعه، گزینه Bevel & Emboss را انتخاب کرده تا پنجره مربوط به این گزینه باز شود.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-11

نکته بسیار مهم : در برنامه فتوشاپ گزینه Contour دارای چندین نوع مختلف از گزینه های زیر مجموعه میباشد اما در حالت عادی تمامی این گزینه ها برای کاربر نمایان نیستند و برای در اختیار داشتن تمامی انها نیاز به بارگذاری آنها است. در این آموزش نیز از گزینه هایی استفاده خواهد شد که در حالت عادی در دسترس کاربران نیستند اما همانطور که گفته شد میتوان آنها را بارگذاری کرد!

برای بارگذاری انواع مختلف Contour ابتدا بر روی فلش کوچکی که در سمت راست این گزینه قرار دارد کلیک کنید(1). با باز شدن کادر گزینه های زیرمجموعه، در گوشه سمت راست بالا آیکون تنظیمات را مشاهده خواهید کرد. بر روی این آیکون کلیک کرده (2) و پس از باز شدن کادر محاوره ای آن (در قسمت پایینی این کادر) اقدام به انتخاب گزینه Contours نمایید (3).

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-12

پس از انتخاب این گزینه پنجره ای مانند تصویر زیر باز خواهد شد. از این پنجره بر روی دکمه Append کلیک کنید. تا این لحظه تمامی Contour های موجود در برنامه بارگذاری شده اند.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-13

حال برای دیدن آیکون و نام Contour ها، دوباره به مسیر گفته شده در بالا بروید. اما این بار پس از باز شدن کادر محاوره ای، از این کادر گزینه Large List را انتخاب کنید تا Contour ها در کادر خود به صورت زیر نمایش داده شوند.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-14

حال تنظیمات زیر را در این پنجره وارد کنید :

Bevel and Emboss

Depth : 130

Size : 18

Angle : 120

Altitude : 60

 Use global Light را تیک دار کنید

Gloss Contour : Ring – Triple

Anti – aliased را تیک دار کنید

Highlight Mode Opacity : 100

Shadow Mode Opacity : 0

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-15

Contour

Contour : Shallow Slope – Valley

Range : 75

Anti- aliased را تیک دار کنید

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-16

تا این لحظه شکل کار باید به صورت زیر باشد.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-17

مرحله هفتم :

در این مرحله باید اقدام به کپی کردن این لایه به همراه استایل های اعمال شده بر روی آن کنیم. برای این کار درحالی که لایه متن در کادر لایه ها در حالت فعال میباشد، کلید Ctrl+J (ویندوز) / Command+J (مک) را بفشارید تا لایه متن به همراه استایل های آن در کادر لایه ها کپی شود. در تصویر زیر این تغییرات را مشاهده میکنید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-18

مرحله هشتم :

توجه داشته باشید که پس از کپی کرن لایه متن، لایه جدید به حالت فعال (انتخاب شده در کادر لایه ها) در می آید. برای انجام این مرحله ، از کادر لایه ها یکبار دیگر بر روی لایه متن اصلی کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس دوباره بر روی دکمه Layer Style در پایین کادر لایه ها کلیک کنید و از گزینه های باز شده گزینه Stroke را انتخاب کنید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-19

در پنجره باز شده تنظیمات زیر را اعمال کنید:

ابتدا سایز را به 6 تغییر دهید (Size 6)، سپس درون کادر رنگ موجود در این پنجره کلیک کنید. با کلیک درون این کادر پنجره انتخاب و ترکیب رنگ برای شما باز خواهد شد. در این حالت فلش ماوس را به روی متن اصلی حرکت دهید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-20

اکنون ابزار انتخاب (نمونه برداری) رنگ Eyedropper Tool در اختیار شما قرار میگیرد. سپس از قسمت سایه خورده متن، در جایی که مقدار رنگ نه بسیار تیره و نه بسیار روشن باشد نمونه برداری کنید. محل نمونه برداری در تصویر زیر نشان داده شده است.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-21

مرحله نهم :

حالا باید Stroke ایجاد شده را کمی برجسته کنیم. برای این کار از گزینه Bevel and Emboss استفاده خواهیم کرد. بدین صورت که ابتدا بر روی دکمه Layer Style در پایین کادر لایه ها کلیک کنید. در کادر باز شده گزینه Bevel and Emboss در حالت تیک دار میباشد. دوباره بر روی آن کلیک کنید تا پنجره آن باز شود. حال تنظیمات آن را به حالت زیر تغییر دهید :

Bevel and Emboss

Style : Stroke Emboss

Depth : 40

Size : 24

Gloss Contour : Cone-Inverted

Opacity : 40%

بقیه تنظیمات در حالت قبل باقی بماند.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-22

در نهایت پس از اعمال تغییرات بالا در استایل Bevel and Emboss تصویر متن پلاستیکی بدین صورت خواهد بود:

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-23

حال به کادر لایه ها بروید و لایه متن اصلی را انتخاب کنید. سپس به بالای کادر لایه ها و گزینه Opacity بروید و مقدار این گزینه را به 50% کاهش دهید.

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-24

تصویر نهایی متن پلاستیکی را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد

آموزش ساخت متن پلاستیکی در فتوشاپ-25

برای مشاهده تصویر در سایز واقعی روی این متن کلیک کنید

امیدوارم از این آموزش نهایت بهره را برده باشید، تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود بدورد و موفق باشید.

درباره عليرضا مقدم

امیدوارم از آموزش هایی که اینجانب به عنوان یکی از آموزش دهندگان گروه آموزشی هنردیجیتال برای شما دوستان عزیز منتشر کرده ام بهره لازم را ببرید. با تشکر، علیرضا مقدم

۴ دیدگاه

  1. ممنون،بسیار اموزنده بود.

  2. ممنون..دو تا چیز جدید بلد شدیم:|

  3. خیلی ممنون. عالی بود و بسیار آموزنده و ساده در گفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*