اخبار سایت
به راهت ادامه بده ! اگر قرار باشد بایستی و به طرف هر سگی که واق واق میکند سنگ پرتاب کنی هرگز به مقصد نمیرسی... - لورنس استرن
خانه / گرافيك / فتوشاپ / آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۹) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (Lasso Tools-2)

آموزش ویژه فتوشاپ » جلسه (۹) : آشنایی با ابزارها / بخش اول : ابزارهای انتخاب (Lasso Tools-2)

  منتظر فرصت نباشد ؛ خلقش کنید …. !

همراهان همیشگی دوره ویژه آموزش فتوشاپ سلام! قبل هر چیز فرا رسیدن سال نو  رو به شما عزیزان علاقمند تبریک میگم و خوشحالم در سال جدید شاهد حضور شما دوستان در سایت بزرگ DIGITAL-ART هستم.

امیدوارم سلامت و سرحال باشید. این جلسه به ادامه آشنایی با مجومعه ابزار Lasso می پردازیم. امروز میخوایم با ابزار دوم این مجموعه به نام Polygonal lasso tool و همچنین ابزار سوم یعنی Magnetic lasso tool آشنا بشیم.

در جلسه قبل با انتخاب به روش سریع آشنا شدید (ابزار Lasso tool) ، اما این جلسه میخوایم با دقت بیشتر و همچنین اجسام چندضلعی رو باهم انتخاب ، که بعدش بتونیم تغییرات مدنظر رو روی اون اعمال کنیم.

J9-01

————————————————————————————————

نام  ابزار :  Polygonal lasso tool                                              کلید میانبر (کیبورد) : L

کاربــرد : با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود اشکال نامنظم هندسی و گوشه دار را براحتی و با دقت بیشتر (نسبت به ابزار Lasso tool ) انتخاب نمایید.

روش کار : برای شروع کار شما می تواند از نقطه از شکل و یا جسم مورد نظر کلیک کرده و سپس مسیرهای بعدی را با کلیک های متمادی مشخص نمایید ، برای بستن چند ضلعی نیز می توانید به نقطه شروع برگشته و به محض نمایان شدن یک دایره کوچک کنار نشانگر موس کلیک نمایید و بخش انتخابی را ببندید. یا اینکه برای بستن خطوط انتخاب پس از انتخاب نقطه آخر و در نزدیکی نقطه اول دابل کلیک نمایید.

نکته : با فشردن کلید L به ابزار های Lasoo دسترسی پیدا خواهید کرد و همانطور که قبلا گفته شد با نگه داشتن Shift و سپس L می توانید براحتی در بین ابزارهای یک مجموعه حرکت نمایید. ( Shift + L)

تمرین) فراخوانی یک تصویر در فتوشاپ و انتخاب بخش نامنظم مورد نظر و سپس اعمال تغییرات.

قبل از هر چیز عکس زیر را در کامپیوتر خود ذخیره نموده تا با آموزش پیش بروید.

J9-02

گام اول) انتخاب ابزار (1) Polygonal lasso tool  برای کارایی و دقت بیشتر بر روی بخش مورد نظر بزرگنمایی انجام دهید ( با کلید میانبر “+” + Ctrl و سپس کلید Space صفحه کیبورد را نگه داشته و هنگامی که شکل نشان گر موس به یک دست تبدیل شده کلیک کرده و بدون رها کردن تصویر را جابجا نمایید تا بخش مورد نظر به خوبی در پیش روی شما قرار گیرد) (2)

نکته پس از رها نمودن کلید Space مشاهده می کنید که به ابزار قبلی یعنی Polygonal lasso tool برگشته اید.

J9-03

(در شکل فوق مشاهده می کنید که عمل بزرگنمایی بر روی بخش مورد نظر انجام شده است ، هدف من تغییر رنگ بخش انتخابی در شکل است ، با رنگ قرمز مشخص نموده ام)

گام دوم ) با استفاده از ابزار Polygonal lasso tool اولین نقطه از بخش مورد نظر را کلیک کنید (3) و سپس پشت سر هم نقاطی را حول بخش مورد نظر کلیک کرده (4) و برای بسته شدن بخش مورد نظر کافیست با نزدیک شدن به نقطه اولیه و مشاهده نمودن یک دایره کوچک در کنار نشانگر موس یکبار دیگر کلیک کنید تا بخش مورد نظر بسته شده و بصورت دورچین درآید (5)

J9-04

گام سوم ) حال می توان براحتی هرگونه تغییری بر روی بخش مورد نظر داد، تا اینجا چون بنده بیشتر تغییر رنگ رو بصورت مقدماتی آموزش دادم باز هم این تغییر رو اعمال خواهیم کرد. پس از میانبر Ctrl + B استفاده نموده (6) و با جابجا نمودن دستگیره های رنگی تغییرات مورد نظر را اعمال کنید و خواهید دید به راحتی قسمت مورد نظر تغییر رنگ خواهد داد (7).

J9-05

نکته : برای خارج شدن از حالت انتخاب همانطور که قبلا نیز اشاره نمودم کافیست در محیطی خارج از دورچین یکبار کلیک کنید( البته بایستی بر روی ابزار lasso باشید و کلیک کنید) ، همچنین می توان از کلیک ترکیبی Ctrl + D و یا از منوی Select گزینه Deselect را انتخاب کرد.

تصویر نهایی من رو در شکل زیر میبینید ، انشاا.. بعدا رنگ زدن حرفه ای رو خواهید آموخت.

J9-06

———————————————————————————————-

J9-07

نام  ابزار :  Magnetic lasso tool                                              کلید میانبر (کیبورد) : Shift + L

کاربــرد : این ابزار نیز همانند ابزار فوق کار میکند ، با این تفاوت که هوشمند است .

روش کار : شما میتوانید اولین نقطه را مشخص نموده و سپس فقط با کشیدن موس بر روی لبه مورد نظر نقاطی را که خود ابزار بصورت اتوماتیک پشت سر هم قرار می دهد مشاهده کنید! و برای بسته شدن آن نیز مثل دیگر ابزارهای مجموعه lasso اقدام کنید. (در ابزار قبل توضیح داده شده است.)

نکته : هر چه اختلاف دو قسمت مورد نظر بیشتر باشد ابزار براحتی عمل انتخاب لبه مورد نظر را انجام می دهد. سایر تنظیمات ابزار را در تمرینات آینده یاد خواهید گرفت ، البته پیشنهاد می کنم حتما خودتان با ابزار کار کنید و نترسید!

به دلیل شباهت روش کار ابزارهای مجموعه Lasso در این قسمت از تمرین صرف نظر می کنم.

 

————————————————————————————————

امیدوارم این جلسه براتون مفید واقع شده باشه ، انشاا.. در جلسه آینده به یکی از پر کاربردترین ابزارهای انتخاب در فتوشاپ یعنی  Magic (یا همان عصای جادویی) می پردازیم ….

برای آشنایی و ارجاع به جلسات قبل و بعد این آموزش، اینجا کلیک کنید

درباره حسین رحیم پور

اینجانب حسین رحیم پور (رایـان گرافیــک) ، طــــراح گرافیک و فعــــال در تولیــد نرم افـــزارهای چند رسانه ای هستم ؛ امیدوارم بتونم در ارتقاء دانش شما دوستان علاقمند تاثیری هرچند اندک داشته باشم.

۳ دیدگاه

  1. ازمطالبتون سپاس گزارم استاد .

  2. کمال تشکر و قدر دانی رو دارم
    موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*